15.9.2022

SuPer edistää joukkoirtisanoutumista, koko kunta-alalle julistetaan tilapäisen siirron kielto

SuPerin liittohallitus päätti uusista työtaistelutoimista eilen illalla. Liittohallitus päätti edistää kotihoitoon kohdistuvaa joukkoirtisanoutumista myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana myöhemmin ilmoitettavissa kohteissa.

Lisäksi liittohallitus päätti asettaa toistaiseksi voimassa olevan tilapäisen siirron kiellon koko kunta-alalle SOTE-sopimuksen ja KVTES:n piiriin. Kielto astuu voimaan välittömästi.

Tilapäisen siirron kiellon aikana superilaisia ei saa siirtää omasta työtehtävästään tai omasta työskentelypaikastaan toiseen työtehtävään tai toiseen työskentelypaikkaan. Siirtoa ei voi tehdä edes SOTE-sopimuksen / KVTES:n 1 luvun, 10 §, 1 mom perusteella.

Hoitajien työehdoista on neuvoteltu ja työriitaa soviteltu eri kokoonpanoissa vuoden alusta asti. Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajien nihkeys ymmärtää sote-alan ongelmien vakavuutta ja vaikutuksia on pitkittänyt neuvotteluita ja syventänyt yhä pahenevaa sote-kriisiä ja hoitajapulaa.

– Hoitajapula ei ratkea pakottamalla hoitajat töihin tai murtamalla lakkoja. Vain hoitajilta on nyt vaadittu joustamista. – Nyt tarvitaan työnantajalta ja valtiovallalta vastaantuloa ja vastuunottoa hoitajapulan ratkaisemiseksi. Hoitajat ovat joustaneet riittävästi, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

– Hoitajapula on koetellut sairaalahoidon lisäksi erityisen vakavasti kotihoitoa ja koko vanhustenhoitoa. Yhteiskunnan arvot osoittavat, että iäkkäät ihmiset ovat vain kustannuserä.  SuPer vastustaa näitä vääristyneitä arvoja, jotka heijastuvat kotihoidon ja koko vanhustenhoidon vetovoimaan työpaikkana, Paavola kertoo. – Jotta ala saadaan vetovoimaiseksi, on palkkausta ja työoloja parannettava.

Puheenjohtaja Paavola muistuttaa, että SuPerilla ja Tehyllä on vahva kansalaisten tuki takanaan. Teettämämme kyselyn mukaan kansalaiset ovat sitä mieltä että, hoitajapulan ratkaiseminen on välttämätöntä sosiaali- ja terveydenhuollon tulevaisuuden kannalta ja keskeisenä keinona nähdään alan palkkatason nostaminen. – Päättäjien ei kannata unohtaa kansalaisia ja äänestäjiä, Paavola sanoo.

Lisätietoja:

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085