12.3.2019

SuPer: EU tuo suojaa väärinkäytöksestä ilmoittavalle työntekijälle

Ns. whistleblower-direktiivi etenee Euroopan parlamentin äänestykseen huhtikuussa. Tarkoituksena on taata suojelu henkilöille, jotka ilmoittavat väärinkäytöksistä. Direktiivi on tärkeä myös hoitohenkilökunnalle, joka ilmoittaa esimerkiksi hoivakotien epäkohdista.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tyytyväinen valmisteilla olevan EU-direktiivin tuomaan suojaan lain rikkomisesta ilmoittaville henkilöille. Se kattaa myös esimerkiksi vanhustenhoitajat, jotka ilmoittavat työyksikkönsä epäkohdista viranomaisille. Kuten alkuvuoden uutiset ovat kertoneet, hoitotyöntekijöitä on hiljennetty räikeidenkin epäkohtien piilottamiseksi.

− Huonoa hoitoa ei saa hyväksyä liikesalaisuuksiin vedoten. On erittäin hyvä saada asiaan EU-tason tukea. Nykyisenkään lain mukaan epäkohdasta ilmoittavaa työntekijää ei saa rangaista, mutta sitä tapahtuu, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola toteaa.

Työntekijä on sosiaalihuoltolain mukaan velvollinen ilmoittamaan kaikista havaitsemistaan epäkohdista ja niiden uhista työnantajalle. Lain mukaan työnantajan on puututtava välittömästi epäkohtiin ja ilmoitettava niistä edelleen kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle viranhaltijalle. Jos näin ei ole käynyt, ovat työntekijät ilmoittaneet asiasta viranomaisille ja valitettavasti myös kärsineet seurauksista esimerkiksi varoitusten muodossa.

SuPer on ollut yhteydessä parlamentin jäseniin ja pyrkinyt vaikuttamaan siihen, että työntekijöiden suoja on paras mahdollinen.

− Parasta olisi saada anonyymi ilmoituskanava suoraan viranomaisille, aivan kuten verojen kierron osalta on toimittu, Paavola sanoo.

SuPerin käynnistämä Ilmianna haamuhoitaja -kampanja muistuttaa superilaisia ilmoitusvelvollisuudesta ja oikeudesta ilmoittaa epäkohdista niin, ettei työntekijöihin kohdistu mitään rangaistustoimenpiteitä.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:

asiantuntija Leena Kaasinen, 050 408 3159
puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

SuPer-lehti:

Euroopan komission tiedote: 12.3.2019 (europarl.europa.eu):

SuPerin aiempi tiedote aiheesta 22.11.2018: