15.9.2022

SuPer ja Tehy eivät aloita käräjäoikeuden kieltämiä lakkoja

Kanta-Hämeen Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä ja Pohjois-Pohjanmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä ovat hakeneet 12.9.2022 Helsingin käräjäoikeudelta väliaikaisen turvaamistoimipäätöksen Tehyn ja SuPerin ilmoittamia lakkoja koskien. Helsingin käräjäoikeus on antanut väliaikaisen turvaamistoimen 14.9.2022 kuulematta järjestöjä ennen päätöksentekoa.

SuPerin ja Tehyn hallitukset päättivät tänään toimia turvaamistoimipäätöksen mukaisesti. Tästä seuraa, että järjestöt eivät aloita käräjäoikeuden kieltämiä seuraavia lakkoja:

- vuorokauden lakko alkaen maanantaina 19.9.2022 klo 00.01 Kanta-Hämeen keskussairaalan tehostetun hoidon yksikössä,
- neljän vuorokauden lakko alkaen tiistaina 20.9.2022 klo 00.01 Turun yliopistollisen keskussairaalan toimenpide- ja kivunhoitopalvelujen (Totek) teho-osastolla ja
- neljän vuorokauden lakko tiistaina 27.9.2022 klo 00.01 Oulun yliopistollisen sairaalan Tehohoitokeskuksen aikuisten teho-, tehovalvonta- ja valvontahoitoyksikössä.

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen ja SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola toteavat, että kaikki työnantajien ja lainsäätäjän toimet lakkojen estämiseksi tai murtamiseksi vain pahentavat ongelmia ja ovat johtaneet hoitajien syvään loukkaantumiseen, kiukkuun ja pettymykseen.

- Näemme nyt, että esimerkiksi tehohoitajilla ei ole mitään mahdollisuutta taistella parempien työehtojen puolesta, vaikka heidän työnsä on todettu sekä oikeusistuimessa että eduskunnassa täysin korvaamattomaksi. Miten kauan päättäjät voivat väistää vastuutaan ja seurata katsomosta sote-järjestelmämme romahdusta, kysyvät puheenjohtajat.

Lisätietoja:

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, yhteys erityisavustajan kautta p. 0400 540 005
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn toiminnanjohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847