28.7.2020

Ammattinimikkeen rekisteröinti

Lähihoitaja, rekisteröidy sekä Terhikkiin että Suosikkiin.

Lähihoitaja on nimikesuojattu terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattihenkilö. Nimikesuojaus haetaan Valvirasta rekisteröitymällä terveydenhuollon ammattihenkilörekisteri Terhikkiin ja sosiaalihuollon ammattihenkilörekisteri Suosikkiin. SuPer suosittelee, että valmistuvat lähihoitajat rekisteröityvät heti molempiin rekistereihin. Myös varhaiskasvatuksessa työskentelevien lähihoitajien kannattaa rekisteröityä.

Rekisteröintiä haetaan kätevästi Valviran sähköisessä asioinnissa. Paperiasiakirjoja ei tarvita, vaan ammattinimikettä koskevan hakemuksen käsittely hoituu palvelussa sähköisesti alusta loppuun. Lisäksi hakija saa sähköpostiinsa kuittauksen sähköisen hakemuksen jättämisestä. Kuittauksessa on mainittu hakemuksen jättöpäivä, diaarinumero, sekä linkki, josta hakemuksen käsittelyä voi seurata. Jos rekisteröintiprosessi on kesken työsuhteen alkaessa, voi työantaja tarkistaa asian Valvirasta puhelimitse numerosta 0295 209 550 arkisin klo 9–11 tai sähköpostitse terhikki@valvira.fi.

Lähihoitajien kannattaa tehdä hakemus Terhikkiin ja Suosikkiin saman päivän aikana (kaksi erillistä lomaketta toistaiseksi) hintaan 80 euroa. Jos hakemukset tekee eri aikana, hinta tuplaantuu. 

Hakemusten käsittelyaika on maksimissaan 30 arkipäivää siitä, kun hakemus on saapunut Valviraan.

Oppilaitosten toimittamien yhteisvahvistuslistojen käsittely on päättynyt kesäkuussa 2020.

Kodinhoitajan ja kehitysvammaistenhoitajan nimikesuojausta koskevan hakemuksen voi tehdä sähköisen asioinnin kautta tai paperihakemuksena. Valvira suosittelee paperihakemuksen tekemistä, sillä jäljennös tutkintotodistuksesta tulee joka tapauksessa toimittaa postitse.

 

Toimikortteihin liittyvät kysymykset

Digi- ja väestötietovirasto vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon varmennepalveluiden tuottamisesta. Sote-toimikorttien varmenteilla tapahtuu sosiaali- ja terveydenhuollossa toimivien henkilöiden luotettava sähköinen tunnistaminen (sähköisen tunnistamisen varmenne) eri järjestelmissä. Tämän lisäksi varmenteella tehdään potilasasiakirjojen sekä lääkemääräysten sähköinen allekirjoittaminen (hyväksytty allekirjoitusvarmenne).

Varmenteen avulla varmennetaan varmenteenhaltijan henkilöllisyys sekä varmenteeseen sisältyvien tietojen oikeellisuus, eheys ja alkuperäisyys.

Lisätietoja toimikortteihin liittyvistä kysymyksistä:

Neuvontapalvelu puh. 0600 9 6160 (pvm/mpm)

Lisätietoja toimikorttisopimuksista organisaatioille: varmennepalvelut(at)dvv.fi