Lue lisätietoa jäseneduista ja jäsenmaksusta.

SuPerin varsinainen jäsen ja opiskelijajäsen

Varsinainen jäsen – SuPer-ammattilainen

Varsinaiseksi jäseneksi voit liittyä suoritettuasi vähintään toisen asteen tutkinnon sosiaali- ja terveysalalla tai milloin tahansa valmistumisesi jälkeen. Jäseneksi hyväksytään myös sosiaali- ja terveysalan ammatti- tai erikoisammattitutkinnon suorittaneet henkilöt.

Superilaisia ammatteja ovat muun muassa lähihoitaja, perushoitaja, apuhoitaja, kodinhoitaja, vastaanotto- ja osastoavustaja, hoitaja sekä vanhustyön ja lastenhoidon eri ammateissa toimivat.

Katso lisää: Keitä SuPer edustaa?

SuPerin varsinaiset jäsenet kuuluvat aina ammattiosastoon joko työpaikkansa tai asuinpaikkansa mukaan. Oman ammattiosastosi näet kirjautumalla Jäsensivuille ja kaikki ammattiosastot löydät Ammattiosastot-sivulta.

Opiskelijajäsen – SuPer Opiskelija

Opiskelijajäseneksi voit liittyä, jos opiskelet sosiaali- ja terveysalan tutkintoa. Tutkinto voi olla esimerkiksi lähihoitajan tai lääkealan perustutkinto tai ammatti- tai erikoisammattitutkinto. Opiskelumuotosi voi olla mikä tahansa, esimerkiksi näyttötutkinto-, oppisopimus- tai työvoimapoliittinen koulutus.

Opiskelijajäseneksi voi liittyä henkilö, joka ensimmäistä kertaa liittyessään SuPeriin opiskelee sosiaali- ja terveysalan tutkintoa.

Jäsenyys on maksuton valmistumispäivään saakka, eikä se velvoita sinua mihinkään.

Liiton maksuton jäsenyys koskee myös tilannetta, jolloin olet töissä opintojen aikana. Työttömyyskassan jäseneksi voit liittyä jo opiskelujen aikana (jo yhden päivän työsuhde riittää) ja kerryttää työssäoloehtoa.

Ilmoita työsuhdetietosi heti ensimmäisen työsuhteesi alussa. Jäsenyyden aktivointi kannattaa, sillä SuPer maksaa Super työttömyyskassan jäsenmaksun opiskeluaikanasi.

Opiskelijajäsen ei kuulu SuPerin ammattiosastoon, vaan suoraan SuPeriin. Opiskelijajäsen voi kuitenkin osallistua oman alueensa ammattiosaston toimintaan.

Opiskelijajäsenyys ei valmistum       isen jälkeen muutu automaattisesti varsinaiseksi jäsenyydeksi, vaan sinun tulee liittyä varsinaiseksi jäseneksi. Liittymislomakkeen voit täyttää ja postittaa jo ennen opintojen päättymistä!

SuPerin yrittäjäjäsen

SuPerin yrittäjäjäseneksi voit liittyä, jos olet suorittanut vähintään toisen asteen sosiaali- ja terveysalan tutkinnon tai muun alan ammatillisen tutkinnon ja toimit yrittäjänä sosiaali- ja terveysalalla. Yksityisenä perhepäivähoitajana toimivat voivat liittyä yrittäjäjäseniksi.

Yrittäjäjäsen saa samat jäsenedut kuin palkansaajajäsen, sekä lisäksi monia muita etuja! Pääset verkostoitumaan ja vaihtamaan kokemuksia muiden superilaisten yrittäjien kanssa.

Jäsenmaksu on 10 €/kk. Yrittäjäjäsen voi kuulua liiton työttömyyskassaan 18 kuukautta, jos hän aloittaa yritystoiminnan palkansaajana.

Lue lisää yrittäjäjäsenyydestä SuPerissa!

SuPerin eläkeläisjäsen

SuPerin jäsenyys kannattaa myös vanhuuseläkkeellä. Eläkeläisen jäsenmaksu on 20 €/vuosi. Saat jäsenedut ja pääset yhä osallistumaan monipuolisiin tapahtumiin ja koulutuksiin.

Jos siirryt SuPerin eläkeläisjäseneksi varsinaisesta jäsenyydestä, muutos tapahtuu täyttämällä jäsentietojen muutoslomake.

Jos haluat liittyä SuPerin jäseneksi ensimmäistä kertaa vanhuuseläkkeellä, sinun tulee olla suorittanut sosiaali- ja terveysalan toisen asteen tutkinto tai ammatti- tai erikoisammattitutkinto.

Työttömyyskassan jäsenenä saat ansiosidonnaisen työttömyysturvan

Voit hakea Super työttömyyskassan jäsenyyttä, jos olet alle 68-vuotias, sinulla on ammatillinen koulutus ja työskentelet työ- tai virkasuhteessa sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla tai opiskelet alalle.

Voit hakea työttömyyskassan jäsenyyttä, vaikka et olisi työssä. Jäsenyys alkaa kuitenkin vasta, kun menet työhön, jolloin jäsenyys alkaa ensimmäisenä työpäivänä.

Täytä jäsenmaksun perintävaltakirja heti, kun saat työtä. Se on helppo tapa hoitaa jäsenmaksut.

Super työttömyyskassa on Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SPerista erillinen organisaatio. Saat lisätietoa työttömyyskassasta Super työttömyyskassan verkkosivuilta.

SuPer on lähihoitajan oma liitto

SuPerin jäsenedut