Työttömyysturva

Aktivoi Super työttömyyskassan jäsenyys ja kerrytä työssäoloehtoa opiskeluaikaisilla töillä.

Super työttömyyskassan jäsenyys on opiskelijajäsenelle maksuton, koska SuPer-liitto maksaa jäsenmaksun puolestasi.

• Hae Super työttömyyskassan jäsenyyttä liittyessäsi opiskelijajäseneksi.
    • Samalla voit valtuuttaa SuPerin irtisanomaan edellisen kassan jäsenyyden. Irtisanominen tehdään vasta, kun sinut on hyväksytty Super työttömyyskassan jäseneksi.
  • Aktivoi työttömyyskassan jäsenyys ilmoittamalla työsuhteestasi Oma SuPer -jäsenpalvelussa tai työsuhdetietojen ilmoituslomakkeella
  • Myös oppisopimusopiskelija kerryttää työssäoloehtoa oppisopimustyösuhteellaan jäsenyyden ajalta.
  • Jos et ole hakenut Super työttömyyskassan jäsenyyttä liittyessäsi opiskelijajäseneksi (eli jos olet valinnut kohdan ”En hae Super työttömyyskassan jäsenyyttä”), hae jäsenyyttä

Ehdot

• Voit olla samanaikaisesti useamman liiton, mutta vain yhden työttömyyskassan jäsen.
  • Voit hakea Super työttömyyskassan jäsenyyttä, vaikka olisit jonkun muun työttömyyskassan jäsen ja saisit sieltä korvausta koulutuksen ajalta. Tässä tapauksessa jäsenyys kannattaa aktivoida voimassa olevalla työsuhteella vasta kun olet valmistunut, tai jos ansiosidonnaiset päivät loppuvat kesken opintojen.
  • Työssäoloehto on 26 viikkoa eli noin puoli vuotta. Työssäoloehtoa (kela.fi) kerryttää kalenteriviikot, jolloin olet tehnyt vähintään 18 tuntia töitä. Ansiopäivärahaa on mahdollisuus saada vain, jos työssäoloehto on täyttynyt.
  • Mikä tahansa palkkatyö kelpaa kerryttämään työssäoloehtoa ja yksikin päivä riittää. Muita työsuhteita opiskeluajalta ei tarvitse ilmoittaa. Niitä kysytään vasta, jos haet ansiopäivärahaa.

Saat tiedon työttömyyskassan jäsenyydestä

• Saat kirjallisen ilmoituksen, kun sinut on hyväksytty Super työttömyyskassan jäseneksi.
  • Jos olet jonkun toisen kassan jäsen (etkä ole valtuuttanut SuPeria irtisanomaan jäsenyyttäsi), eroa siitä kirjallisesti vasta, kun olet saanut ilmoituksen Super työttömyyskassan jäsenyydestä.
  • Maksa edellisen työttömyyskassan jäsenmaksu sen eropäivään asti.
  • Jos jäät työttömäksi, ilmoittaudu viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänä työttömäksi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto). Katso ohjeet ansiopäivärahan hakemiseen (supertk.fi).

Super työttömyyskassaa koskee sama lainsäädäntö kuin muitakin työttömyyskassoja ja Super työttömyyskassa maksaa jäsenilleen samoja etuuksia kuin muutkin työttömyyskassat. Super työttömyyskassa on palkansaajakassa, joten päätoiminen yrittäjä ei voi liittyä Super työttömyyskassaan.

Vuonna 2020 Kelan maksama työttömyysetuus on 33,60 euroa/päivä. Sitä maksetaan viideltä päivältä viikossa, myös arkipyhiltä. Jos olet ansainnut kuukaudessa 2000 euroa, on työttömyyskassan maksama ansiopäiväraha 58,64 euroa/päivä eli 1260,77 euroa/kuukausi, (ei lapsia, ei korotuksia).

Lisätietoa:
Super työttömyyskassa www.supertk.fi
Työttömyyskassojen yhteisjärjestö www.tyj.fi (esimerkiksi päivärahalaskuri)