Luottamusmiesjärjestelmä

Luottamusmiesjärjestelmän tehtävänä on työnantajan ja työntekijöiden välisten neuvottelu- ja yhteistoimintasuhteiden ylläpitäminen ja kehittäminen. Luottamusmies edustaa neuvotteluissa vain järjestäytyneitä eli ammattiliittoon kuuluvia työntekijöitä.

SuPer hoitaa jäsentensä edunvalvontaa kahden neuvottelujärjestön kautta. Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo ry neuvottelee ja solmii kuntasektorin virka- ja työehtosopimukset. SuPerin lisäksi KoHoon kuuluvat Suomen Palomiesliitto SPAL ja Tehy. SuPerilla on omat pääluottamus- ja luottamusmiehet, joiden toimikausi on neljä vuotta.

Yksityissektorilla TSN ry:llä on yhteinen luottamusmiesorganisaatio. TSN ry:n luottamusmies valitaan työpaikan SuPerin, Tehyn tai Erton jäsenten keskuudesta. TSN ry:n luottamusmies edustaa näiden kaikkien kolmen liiton jäseniä. Luottamusmiehen toimikausi on yksityissektorilla kolme vuotta. Luottamusmiesvaalit käydään loka-marraskuussa 2016 ja uusi kausi alkaa 1.1.2017 jatkuen 31.12.2019 asti. Mikäli luottamusmies valitaan työpaikalle ensimmäistä kertaa vaalivuonna 2016 voidaan sopia, että kausi jatkuu 2019 asti.

Vaaliohjeet on uusittu keväällä 2016.

Luottamusmies neuvottelee ja auttaa

SuPerilaisilla on aina oikeus kääntyä työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa luottamusmiesten puoleen. Luottamusmiehet ovat koulutettuja tulkitsemaan työehtosopimuksia ja neuvottelemaan asioista.

Niin kunta- kuin yksityissektorin luottamusmiehet neuvottelevat työnantajan kanssa henkilöstöä koskevista asioista. Luottamusmiehet ovat osaltaan mukana kehittämässä työyhteisöä edustamiensa työntekijöiden sekä työnantajan kanssa.

Luottamusmiehet huolehtivat siitä, että työntekijöitä kohdellaan oikeudenmukaisesti ja tasa-arvoisesti, sekä neuvovat ja tukevat jäseniä työelämässä ja sen muutostilanteissa. Luottamusmies toimii luottamuksellisesti ja yhteydenotto häneen on nopein tapa saada vastaus kysymyksiin.

Luottamusmies edustaa ammattiliittoa työpaikalla, esimerkiksi tiedottamalla jäsenistöä liiton ajankohtaisista asioista.