Työssä yksityissektorilla

Yksityissektorilla työskentelevän superilaisen työsuhteen ehdot määräytyvät yksityissektorin työehtosopimusten mukaan. Näitä sopimuksia ovat:

Superilaisia työskentelee myös muilla yksityisillä sopimusaloilla, kuten esimerkiksi sairaankuljetuksessa, hammashoidossa ja henkilökohtaisina avustajina.

Työsuhteen ehtoina on noudatettava yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta, jos työskentelet sosiaalialan yksityisessä palveluyksikössä, mukaan lukien yksityiset päiväkodit. Terveyspalvelualan työehtosopimusta on noudatettava, jos työskentelet esimerkiksi yksityisessä kuntoutuslaitoksessa, sairaalassa tai lääkäri- ja terveysasemilla. Palvelulaitosten työnantajayhdistyksen työehtosopimusta noudatetaan vain, jos työnantajasi on järjestäytynyt työnantajayhdistykseen. Palvelulaitosten työnantajayhdistykseen voivat järjestäytyä pääsääntöisesti kuntien ja kuntayhtymien määräämisvallassa olevat osakeyhtiöt tai säätiöt ja muut yhteisöt.

Työsuhteen ehdot, kuten palkkaus ja työajat, poikkeavat riippuen siitä, mitä työehtosopimusta työntekijän työsuhteessa noudatetaan. Noudatettava työehtosopimus tulee olla nähtävillä työpaikalla ja mainittuna omassa työsopimuksessa.

Työelämä-osiosta löydät tarkempia tietoja eri sopimusalojen sopimusmääräyksistä. Jos et löydä vastausta kysymyksiisi näiltä sivuilta, ota yhteyttä luottamusmieheesi. Jos työsuhteen ehtoihin liittyvä asiasi vaatii erityisosaamista, ota yhteyttä

Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin.