Ohjeita työelämään tuleville

Työelämän pelisäännöt ovat välillä hankaliakin, mutta niiden hallitseminen auttaa selviytymään useista työelämässä eteen tulevasta ongelmatilanteesta. Työntekijällä ja työnantajalla on oikeuksia ja velvollisuuksia toista osapuolta kohtaan. Näistä asioista on hyvä tietää ongelmien välttämiseksi.

SuPerin
Lähihoitajan opas työelämään -oppaaseen on kerätty tärkeimmät ammattiin ja työsuhteeseen liittyvät oikeudet ja velvollisuudet. Muistathan, että SuPerin jäsenenä sinulla on superilaisen luottamusmiehen ja liiton toimiston henkilökunnan asiantuntijuus käytössäsi.

Työttömyyskassan jäsenyyden aktivointi
Opiskelijajäsenen liittymislomakkeella haet myös Super työttömyyskassan jäsenyyttä.Kun menet töihin ensimmäisen kerran opiskelijajäsenyytesi aikana, lähetä kopio työsopimuksestasi tai oppisopimuksestasi SuPerin jäsenyksikköön (jasenrekisteri@superliitto.fi). Näin jäsenyytesi Super työttömyyskassassa astuu voimaan ja ryhdyt kerryttämään työssäoloviikkoja mahdollisia kassan maksamisia etuuksia varten. Jäsenyyden aktivointi kannattaa ja se on maksutonta.

Uuden työsuhteen aloittamisen tarkistuslista

• Liity SuPerin jäseneksi.
  • Tee työsopimus aina kirjallisesti.
    Ennen allekirjoitusta tarkista työsopimuksen sisältö. Palkan määrä, palkanmaksun ajankohta, työaika, mahdollisen  koeajan pituus sekä työntekopaikka. Mikäli sinua askarruttaa jokin, pyydä apua työsopimuksen tulkintaan luottamusmieheltäsi.
  • Selvitä oman työpaikkasi superilainen luottamusmies!
  • Selvitä työpaikallasi noudatettava työehtosopimus.
  • Ensimmäisen työsuhteen alussa lähetä kopio työsopimuksestasi jäsenyksikköön (jasenrekisteri@superliitto.fi). Näin työttömyyskassan jäsenyytesi aktivoituu ja alat kerryttämään työssäoloehtoa.

Työsopimuksen tekeminen
Määräaikainen työsopimus