17.2.2017

Mistä on hyvä hoiva tehty?

Mitä tapahtuu työpaikoilla ja työntekijöille La Carita -säätiön myöntämän vanhustenhoidon tunnustuspalkinnon saamisen jälkeen? Lähdin selvittämään asiaa Vantaalta.

Otin yhteyttä Myyrinkodin osasto kolmoselle, joka voitti 1500 euron tunnustuspalkinnon vuonna 2015. Tavoitin sähköpostilla hoitajan, joka oli vastaanottamassa palkintoa. Tapasin hänet myös paikan päällä. Yksikkö toimii tällä hetkellä Kivistössä vuokratiloissa ja odottaa uusien tilojen valmistumista Myyrmäkeen. Ajoimme kollegani Timon kanssa Kivistöön uudelle asuinalueelle.

Tuntuu todella upealta, että hyvälle hoidolle annetaan mahdollisuudet.

Korkeita kerrostaloja on noussut pellolle, ja moni uusi rakennus on työn alla. Ajamme ensin ohi, kun navigaattori ohjaa väärälle kadulle. Oikea kuja löytyy, mutta sokkeloisella alueella emme heti löydä etsimäämme. Onneksi puhelimitse saa nopeasti yhteyden ja ystävällinen henkilö ohjaa meitä ja lupaa tulla vastaan.

Käymme sisälle Kivistön kuntoutus- ja arviointiyksikköön. Meille on katettu kakkukahvit, jotka nautimme henkilökunnan kanssa. Osastonhoitaja esittelee tilat ja kertoo samalla toiminnasta. Saamme luvan kuvata, sillä kaikkien kuvausluvat olivat kunnossa. Timo tekee vierailusta videon SuPer-Ruutuun. Käytävän varrella nuori lähihoitaja kirjaa koneella. Haastattelemme häntä ja hän kertoo vakuuttavasti työstään. Heillä asiakas on tärkein ja hänen toimintakykyään tuetaan ja edistetään. Omahoitajalla on paljon vastuuta. Myös omaisia tuetaan.

Henkilökuntamitoitus on hyvä. Työ on kokonaisvaltaista hyvinvoinnin edistämistä. Ja paras palkinto työstä on asiakkaalta saatu kiitos. Liikumme luontevasti yksikössä. Kaikki vastaamme tulevat työntekijät tervehtivät. Tunnelma on levollinen. Asiakkaita istuu päiväkahvilla ja osa on liikkeellä kävellen. Myös omaisia on vierailulla. Sauna on lämpimänä ja saunoa saa silloin, kun se asiakkaasta tuntuu hyvältä. Miehillä on kuulemma mahdollisuus omiin miesten saunavuoroihin.

Toimintakyvyn tukemiseen on panostettu erillisillä tiloilla ja laitteilla. Kaikkien hoitajien valokuvat koristavat sisääntuloaulan seinää. Sävel Sirkku soittaa ”Kevät toi, kevät toi maalarin”. Hoitaja kyselee lauluun liittyviä muistikuvia ja toinen vie yhden asiakkaan tanssimaan kanssaan. Vanhusten hyvä elämä on arvotettu korkealle. Mitään tuhlausta hoito ei kuitenkaan ole. Työntekijät esimiehen johdolla ovat luoneet hyvät ja toimivat käytänteet. Prosessit on tehty sujuviksi ja turha on karsittu. Henkilökuntaa palkitaan saavutuksista.

Voitte jo nyt miettiä, olisiko teidän yksikkönne tunnustuspalkinnon arvoinen.

Yksikkö on suosittu opiskelijoidenkin keskuudessa. Kaiken vanhustenhuoltoa koskevan negatiivisen uutisoinnin jälkeen tuntuu todella upealta, että hyvälle hoidolle annetaan mahdollisuudet. Kun työstään innostuneet työntekijät saavat käyttää osaamistaan ja luovuuttaan ja johtaminen on kohdillaan, ovat hyvän työn tekemisen ja hyvän hoivan toteuttamisen edellytykset siinä.  Olen iloinen, että tunnustuspalkinnon saanut henkilökunta on jatkokehittänyt työtään ja on siitä innoissaan.

La Carita -säätiön tarkoituksena on vanhusten ja ikääntyvien hyvinvoinnin edistäminen Suomessa. Säätiö jakaa tunnustuspalkintoja hyvää vanhustyötä tekeville työryhmille. Säätiö haluaa nostaa vanhustyön suorittajatason tekemän työn näkyväksi ja kohottaa sen arvostusta. Olemme SuPerissa tehneet yhteistyötä säätiön kanssa jo yli kymmenen vuoden ajan organisoiden tunnustuspalkintokilpailun ja palkinnot on jaettu SuPerin ammatillisilla opintopäivillä.

La Carita -säätiön palkinto vuodelle 2017 jaetiin jälleen SuPerin opintopäivillä Tampereella 14.2. Seuraava haku vuodelle 2018 aukeaa syksyllä. Voitte jo nyt miettiä, olisiko teidän yksikkönne tunnustuspalkinnon arvoinen. Seuratkaa ilmoittelua ja osallistukaa.

Käythän myös tutustumassa Vantaan kuntoutus-  ja arviointiyksikköön SuPer-Ruudussa »

Soili Nevala

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.

Lähetä kommentti