13.10.2021

Allt fler närvårdare överväger att säga upp sig

Förbundet får dagligen frågor om uppsägning av arbetsavtal, uppger Anne Villman, SuPers sakkunniga i avtalsfrågor. Frågor om uppsägning har ökat under det gångna året, och de som överväger frågan arbetar såväl i företag som inom den offentliga sektorn.

En del av de som säger upp sig eller överväger det tänker lämna vårdbranschen helt och hållet, andra funderar på att byta sin fasta anställning mot kortjobb.

Man tillfrågar förbundet om praktiska ting, till exempel längden på uppsägningstiden. Uppsägningstiden för arbetsavtal som gäller tills vidare beror på längden på anställningen. För anställningstiden på mer än fem år är uppsägningstiden en månad, vid kortare anställningstid i 14 dagar.

- Man kan inte säga upp en visstidsanställning om man inte har överenskommit om det i arbetsavtalet, utan anställningen upphör efter utgången av den i förväg avtalade utsatta tiden.

Vid korttidsanställning är anställningsförmånerna sämre än vid fast eller visstidsanställning.

- Fast anställda får lön för varje dag, korttidsanställda endast för de dagarna de arbetar. Detta uppdagas vanligen när arbetstagaren blir sjuk. Den korttidsanställda får nödvändigtvis inte någon ersättning alls för sjuktiden.

Dessutom får den korttidsanställda sparade semesterdagar ersatta i pengar och då existerar inte någon betald semester.

Arbetstagarna ska vara med vid planering av arbetsskiften

Den stora gruppen som funderar på uppsägning berättar framför allt om branschens arbetsförhållanden, långvarig brist på vårdare och arbetstagarnas alltför stora arbetsmängd.

För många som funderar på korttidsjobb lockar möjligheten att själv påverka till exempel arbetstiden. Enligt Anne Villman är det möjligt för arbetsplatserna att ändra detta missförhållande.

- Arbetstagarna ska vara med och planera arbetsskiften. Detta ökar arbetstagarnas välmående när de själva kan påverka sin arbetstid.

Text Saija Kivimäki