Förhandlingsrundan

SuPers medlemmars kollektivavtal inom den privata och offentliga sektorn löper ut under våren 2022. Följ förhandlingarna på den här sidan och i andra SuPer-kanaler.

30.6. SuPer, Tehy och ERTO: Den privata socialservicebranschens dragkraft förbättras med hjälp av lönelösning

30.6. SuPer, Tehy och ERTO: Den privata hälsoservicebranschens kollektivavtal godkändes

23.6. SuPer, Tehy och ERTO: Förhandlingsresultat för hälsoservicebranschen

22.6. SuPer, Tehy och ERTO: Förhandlingsresultat för privata socialservicebranschen

21.6. SuPer, Tehy och ERTO: Förbud mot övertidsarbete och skiftbyte inom den privata socialservicebranschen – inverkan på bl.a. privatföretag i omsorgsbranschen, hemtjänsten och småbarnspedagogiken

16.6. SuPers förhandlingsdagar för den privata sektorn 15–16.6.: Bristen på sjuksköterskor kräver lösningar även inom den privata sektorn

9.6. SuPer och Tehy: Vårdarförbunden redo att fortsätta förhandlingarna om ett separat avtal

24.5. SuPer och Tehy: Övertids- och skiftbytesförbudet i kommunbranschen fortsätter – ändrade förbehåll över sommaren

Tehys och SuPers förbud mot övertidsarbete och skiftbyten inom kommunbranschen fortsätter. I dag (24.5.) fattade styrelserna för vårdarnas organisationer emellertid beslut om en ändring i stridsåtgärderna för tiden 1.6–31.8.2022. Tehys och SuPers medlemmar kan under sommaren, om de så vill, arbeta på övertid och byta skiften. Arbetsgivaren kan dock inte beordra om detta.

Kollektivförhandlingarnas framskridande

Läs om förhandlingssituationen inom ditt avtalsområde:

Vilka frågor förhandlar man om?

Kollektivavtalet eller TES är ett avtal mellan en arbetstagarorganisation och en arbetsgivarorganisation om en viss sektors arbetsvillkor, till exempel löner.

I kollektivförhandlingarna kommer man överens om arbetstagarnas viktigaste arbetsvillkor. Vanligtvis förhandlar man om frågor såsom lön, men också andra frågor som rör anställningsvillkoren, såsom arbetstid och semester. Förhandlingarna och deras resultat berör SuPers samtliga medlemmar.

Förhandlingsrundan 2022 – mer information i webbinarierna!

All information om webbinarier (på finska) finns här.