Studerande

Bli studerandemedlem i SuPer

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer är Finlands största fackförbund för medlemmar som avlagt social- och hälsovårdsexamen på andra stadiet och för dem som studerar inom området.

Studerandemedlemskapet är helt kostnadsfritt från dagen du blir medlem fram tills att du utexamineras. Du kan vara studerandemedlem i SuPer kostnadsfritt en gång.

Som studerandemedlem får du en rättsskydds- och ansvarsförsäkring som gäller under perioder för inlärning i arbetet och arbete inom branschen. Dessutom är du försäkrad med en olycksfallsförsäkring för fritiden. Försäkringarna gäller även under perioder för inlärning i arbetet utomlands.

När du börjar arbeta första gången under ditt studerandemedlemsskap, informera om ditt arbetsförhållande. På så sätt träder medlemsskapet i arbetslöshetskassan i kraft och du börjar tjäna in arbetsvillkor. När arbetsvillkoret blir uppfyllt, har du möjlighet att få inkomstrelaterad dagpenning om du blir arbetslös efter utexaminering.

Det är möjligt att tjäna in arbetsvillkor även under ett arbetsförhållande med läroavtal.

Läs mer om medlemsförmånerna.

SuPer har 15 000 studerandemedlemmar. Vi ordnar olika slags verksamhet både nationellt och lokalt. Välkommen med i verksamheten!

Obs! Ansökan om medlemskap sker i etapper och du behöver en giltig e-postadress.

Bli studentmedlem utan e-postadress här

Studentmedlem som avlägger din examen: gå med genom att logga in på Medlemssidorna/Oma SuPer!