Studerande

Bli studerandemedlem

Du är varmt välkommen att bli studerandemedlem i SuPer när du studerar för examen inom social- och hälsovårdsbranschen på andra stadiet. Studerandemedlemskapet är helt kostnadsfritt från dagen du blir medlem fram tills att du utexamineras. Du kan vara studerandemedlem i SuPer kostnadsfritt en gång.

Som studerandemedlem får du en rättsskydds- och ansvarsförsäkring som gäller under perioder för inlärning i arbetet och arbete inom branschen. Dessutom är du försäkrad med en olycksfallsförsäkring för fritiden. Försäkringarna gäller även under perioder för inlärning i arbetet utomlands.

Du kan även ansöka om att bli medlem i SuPers arbetslöshetskassa med blanketten för studerandemedlemmar. När du börjar arbeta första gången under ditt studerandemedlemskap, ska du skicka en kopia på ditt arbetsavtal eller läroavtal till SuPers medlemsenhet. På så sätt träder medlemskapet i Super-arbetslöshetskassan i kraft och du börjar tjäna in arbetsveckor för eventuella förmåner som betalas av kassan. Det lönar sig att aktivera medlemskapet kostnadsfritt. Läs mer om medlemsförmånerna.

SuPer har 15 000 studerandemedlemmar. Vi ordnar olika slags verksamhet både nationellt och lokalt. Välkommen med i verksamheten!

Svenskspråkiga ansluttiningsblanketter (på webbsidan) är inte tillgängliga för tillfället.