10.7.2023

Avtal enligt SuPers målsättningar

Det nya SOSTES-avtalet höjer närvårdarnas löner rejält över den så kallade allmänna linjen. Avtalet föregicks av historiens hårdaste arbetskonflikt inom den privata socialservicebranschen.

SOSTES-avtalet för den privata socialservicebranschen som godkändes i mitten av juni innebär flera löneförhöjningar som totalt höjer arbetstagarnas löner över 13 procent i genomsnitt. Avtalet innehåller såväl generella lönepåslag, höjningar av nedre gränsen i lönetabellerna som engångspotter och lokala potter.

Lönerna höjs för första gången i september.

Löneförhöjningarna för utbildad personal är större än för outbildad personal som arbetar inom branschen.

- Löneförhöjningarna riktas till ställen med större arbetskraftsbrist och tillgångsproblem, det vill säga för närvårdare och sjukskötare. För större delen av närvårdarna är löneförhöjningen 14,7 procent, uppger avtalsförhandlaren Jukka Parkkola vid SuPer.

Utöver de procentuella höjningarna betalas nästa år en engångspott på 470 euro för dem som omfattas av SOSTES-avtalet. För arbetstagare inom småbarnspedagogiken utbetalas på våren 2025 dessutom en till engångspott på 150 euro. De som arbetar i någon annan bransch än småbarnspedagogiken får i sin tur i augusti 2025 en lönepott som det förhandlas om lokalt.

Rejält över den allmänna linjen

Avtalsförhandlingarna har pågått sedan januari. I början av maj förflyttades förhandlingarna över till riksförlikningsmannens kontor. Till slut hittades dock genom förhandlingar en lösning mellan förhandlingsparterna, inte genom riksförlikningsmannens förslag.

Förhandlingschefen för den privata sektorn Pia Zaerens beskriver avtalet som historiskt.

- Vi har aldrig tidigare inom den privata socialservicebranschen nått en så stark löneuppgörelse. Den är rejält över den allmänna linjen som Finlands näringsliv (EK) och arbetsgivarsidan har haft en så hård kontroll över.

Det har nämligen varit vanligt, särskilt inom den privata sektorn, att löneuppgörelser inom exportindustrin dikterar löneförhöjningarnas nivå även inom alla andra branscher, och som inte ska överskridas. Löneförhöjningarna som man överenskom på våren för dessa branscher ligger rejält under det nu förhandlade SOSTES-avtalet.

Parkkola som representerade SuPer vid förhandlingsbordet är även han nöjd med resultatet.

- Detta är ett resultat som överensstämmer med våra målsättningar, och det har vi nått genom hårt arbete. Den privata socialservicebranschen behöver högre löneförhöjningar även i fortsättningen eftersom där utförs samma arbete som inom välfärdsområden, och det är hård konkurrens om arbetskraften inom båda sektorerna.

SuPer har under våren ständigt framhållit att den ogrundade löneskillnaden mellan den offentliga och privata sektorn måste minskas. I och med det nya avtalet har arbetsgivarsidan förbundit sig till målsättningen i kommande förhandlingar. För stöd till målsättningen har parterna kommit överens om ett gemensamt utvecklingsprojekt där storleken och grunden för löneskillnaderna utreds samt löneutvecklingen uppföljs.

Medlemmarnas agerande var oumbärlig

Utöver löneförhöjningarna innehåller SOSTES-avtalet förbättringar i arbetsförhållanden och arbetstillfredsställelse. Utryckningsersättning höjs med 13 procent, samma sker med ersättningar till förtroendemän, huvudförtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige för deras förtroendeuppdrag.

Arbetstagarens rätt till sammanhängande semester befästes. Nu får arbetsgivaren endast i samband med extrema undantagsförhållanden splittra semestern i flera delar och även då måste splittringen motiveras av arbetsgivaren för arbetstagaren och ombudsmannen på arbetsplatsen.

Under hela våren satte vårdarorganisationerna genom stridsåtgärder fart på kollektivavtalsförhandlingarna. Förbud mot övertid och skiftbyte som gäller för hela branschen var i kraft nästan en och en halv månad, och på flera orter där det strejkades deltog tusentals SuPer-medlemmar.

Strejker som anordnades i maj var historiens första inom den privata socialservicebranschen.

- Medlemmarna har helhjärtat deltagit i arbetskonflikter ända från början. Utan deras agerande hade inte ett lika bra avtal kommit till stånd, konstaterar Parkkola.

Under resans gång fick förbundet budskap om ovidkommande försök att bryta stridsåtgärderna. Men enligt Parkkola höll leden.

- Om det fortfarande är något som ni inte är nöjda med kan ni ta kontakt med oss så kan vi diskutera med arbetsgivaren eller arbetsgivarorganisationen. Efter stridsåtgärderna fortsätter dock vardagen och nu är det viktigt att se framtiden an med tillförsikt.

Text Saija Kivimäki