5.3.2021

Blev du utan lön?

Lönen ska vara på arbetstagarens bankkonto och tillgänglig lönedagen. Men vad ska man göra om arbetsgivaren betalar ut lönen för sent eller om lönen uteblir helt? SuPers jurist Tiia Jokinen svarar på frågorna.

När ska arbetsgivaren betala ut lönen till en arbetstagare?

Lönen ska vara på arbetstagarens bankkonto och tillgänglig lönedagen, men om den exakta tidpunkten finns det inte separata bestämmelser. Enligt arbetsavtalslagen ska lönen betalas den sista dagen av lönebetalningsperioden. Om arbetstagaren har månadslön ska lönen vara på kontot senast den sista dagen i månaden. För en timavlönad ska lönen betalas två gånger per månad. Tidpunkten för lönebetalningen kan avtalas annorlunda i arbetsavtalet eller i kollektivavtalet.

Om lönedagen infaller på ett veckoslut eller under en helg ska lönen betalas föregående vardag. Om lönedagen infaller exempelvis på en lördag ska lönen betalas på fredagen.

Ska arbetstagaren få en löneuträkning i samband med lönen?

Arbetsgivaren ska alltid ge en löneuträkning i samband med lönen. Om arbetsgivaren inte gör detta trots begäran är det straffbart.

Löneuträkningen kan ges på papper eller i elektronisk form. I uträkningen ska lönens storlek och grunderna för hur den bestäms anges. Det lönar sig att alltid kontrollera att de olika delarna av lönen, såsom övertidsersättningar och tillägg, har betalats korrekt.

Det är också bra att spara löneuträkningen. Under en gällande anställning föråldras lönefordringarna på fem år och därför lönar det sig att spara löneuträkningarna åtminstone för den här tiden.

Vad göra om lönen är fel betalad?

Arbetstagaren bör omedelbart kontakta chefen eller löneuträknaren. Om problemet inte får någon lösning lönar det sig att kontakta arbetsplatsens förtroendeman, som kan bistå i saken. Ifall situationen ändå inte klarnar ska man kontakta en sakkunnig i det egna fackförbundet.

Det är bra att komma ihåg att om arbetsgivaren har betalat ut en för stor lön så har denna rätt att utkräva den överstigande delen tillbaka.

Vad göra om arbetsgivaren inta betalar lönen?

När en arbetstagare märker att lönen inte syns på kontot bör arbetstagaren utan dröjsmål kontakta arbetsgivaren, reda ut orsaken till förseningen och kräva att den obetalda lönen betalas.  Ifall arbetsgivaren av någon orsak inte går med på att betala lönen ska arbetstagaren be om motivering. Om det är fråga om meningsskiljaktigheter mellan arbetstagaren och arbetsgivaren kan man be om hjälp av förtroendemannen. Ifall saken ändå inte får någon lösning lönar det sig att kontakta en sakkunnig på fackförbundet.

Arbetstagaren kan kräva dröjsmålsränta enligt räntelagen för den tid lönebetalningen försenas.

Om arbetsgivaren försummar sin skyldighet att betala lön kan det uppstå en grund för arbetstagaren att upphäva arbetsavtalet. I sådana fall kan man också ålägga arbetsgivaren att betala ersättning för grundlöst avslutande av anställningen. Alla situationer där en arbetsgivare har låtit bli att betala lön utgör inte nödvändigtvis en grund för upphävande av ett arbetsavtal. Därför lönar det sig att alltid först kontakta fackförbundets expert, tillsammans med vilken man kan bedöma situationen.

Text Sonja Kähkönen