10.2.2022

Felaktigheter i löneutbetalning har ökat – kontroll av lönespecifikation har visat avvikelser på tusentals euro

Det lönar sig att alltid kontrollera lönespecifikationen i samband med löneutbetalningen, uppmuntrar sakkunnig Virve Aho vid SuPer. Ändring av felaktigheterna går lättare ju snabbare de tas upp med arbetsgivaren.

En närvårdare var anställd hos en privat arbetsgivare med behovsanställningsavtal. Arbetstiderna varierade men under cirka tre månader hade vårdaren extra mycket arbetstimmar. Närvårdaren konstaterade att utbetalning för övertidsarbete stämde inte med verkligheten. Närvårdaren försökte först reda ut saken med arbetsgivaren utan att lyckas. Efter detta tog förbundet hand om ärendet.

När närvårdarens löneutbetalningar kontrollerades upptäcktes att utöver övertid fattades det grundtimmar vid nästan varje löneutbetalning och ersättning för söckenhelgsförkortning var inte alls betald.

Liknande fall är vardagsmat för sakkunnig Virve Aho vid SuPer. Enligt henne är oklarheter i samband med löneutbetalning en av de vanligaste orsakerna till att man kontaktar förbundet.

- Ofta är det så att när man börjar kontrollera en sak i lönespecifikationen upptäcks även andra oklarheter i samband med det.

I fallet beskrivet ovan hade närvårdaren under en kort period samlat på sig lönefordringar för över 2000 euro, som arbetsgivaren betalade ut efter att SuPer hade tagit kontakt med arbetsgivaren.

Vanligtvis är belopp som arbetsgivaren inte betalat ut några hundra euro men ibland till och med flera tusen euro.

- Det är verkligen ett stort problem. Till förbundets kännedom kommer endast en bråkdel. Vi kan inte ens veta hur många anställda det gäller.

Mänskliga faktorn

Enligt Virve Aho handlar största delen av fallen om den mänskliga faktorn.

- Det kan uppstå fel vid olika faser av löneberäkning, om den till exempel är utlokaliserad. Det är brist på kompetenta löneräknare och kollektivavtal är något man nödvändigtvis inte känner till så bra.

Dessutom är det inte alltid så lätt heller för en anställd i skiftarbete att kontrollera de olika tilläggen.

Om en anställd misstänker att hon eller han fått för lite eller för mycket betald ska man först ta upp saken med sin chef.

- Det är arbetsgivarens uppgift att sörja för löneutbetalningen. Och arbetstagarens skyldighet är att kontrollera att rätt lön är utbetald.

Det är inte ovanligt att man har fått för mycket lön utbetald. Så kan det hända exempelvis när en anställd byter från heltid till deltid och informationen inte når löneutbetalaren.

- För en arbetstagare kan det vara svårt att förstå att arbetsgivaren har rätt att kräva tillbaka den felaktigt utbetalda lönen även om felet tydligt är arbetsgivarens. Men återbetalningen ska alltid först diskuteras med arbetstagaren. Hela beloppet ska inte krävas tillbaka på en gång om man inte har kommit överens om det med arbetstagaren.

Om oklarheterna med löneutbetalning genom diskussion med arbetsgivaren inte leder någonvart ska man be om hjälp av ombudsmannen, och om det inte finns någon ombudsman, då ska man ta kontakt med SuPer.

Lite mer öppenhet i löneärenden

Enligt Virve Aho skulle det vara bra att man på arbetsplatserna tar för vana att redan vid instruktionsperioden gå genom hur man kontrollerar lönespecifikationen.

- På arbetsplatserna talas det mycket lite om löner, men så mycket öppenhet ska det ändå krävas så att eventuella felaktigheter kommer fram. På samma sätt som vi i övrigt tar hand om våra arbetskamrater och frågar hur de mår, så kan vi även fråga om arbetskamraten vet hur man kontrollerar lönespecifikationen och hjälpa till om det finns några oklarheter.

Man ska åtminstone säga till då det uppdagas ett fel i egen löneutbetalning eftersom det ibland kan finnas även andra felaktigheter i löneutbetalningen.

För en anställd är preskriptionstiden för lönefordran fem år. Om anställningen har upphört är preskriptionstiden för lönefordran två år. Om lönen har utbetalats för sent har arbetstagaren rätt till dröjsmålsränta men någon extrainkomst av betydelse kan det inte vara frågan om. Beloppet rör sig vanligtvis kring ett par euro.

Kontrollera åtminstone dessa poster i lönespecifikationen:

• Skifttillägg
  • Lön under sjukledighet
  • Semesterlön
  • Övertidsersättning
  • Söckenhelgsersättning för timanställda
  • SuPers medlemsavgift

Din timlön kan du räkna ut genom att dela månadslönen med talet 163. Till exempel 2225 delat med 163 = 13,56 euro.

Text: Saija Kivimäki