22.2.2018

Förhandlingsresultat för den privata hälsoservicebranschen

Vi har i dag uppnått ett förhandlingsresultat för hälsoservicebranschens kollektivavtal för avtalsperioden 1.2.2018–31.3.2020.

Förbudet mot övertid och skiftesbyten inom hälsoservicebranschen upphör omedelbart. Inom den privata socialservicebranschen fortsätter förbudet mot övertid och skiftesbyten.

Enligt förhandlingsresultatet ska de individuella lönerna och tabellönerna höjas

• 1.4.2018 med en allmän förhöjning på 1,73 % och

• 1.4.2019 med en allmän förhöjning på 1,74 %.

• Lokala poster utdelas inte alls, utan alla förhöjningar görs som allmänna förhöjningar.

Arbetsgivarförbundet framförde i förhandlingarna många tuffa mål som skulle ha försvagat arbetsvillkoren, bland annat slopande av lönetillägg under sjukledighet och rättigheter för arbetsgivaren att ensidigt ändra på arbetsskiften. Alla arbetsgivarförbundets försök att försämra arbetsvillkoren kunde stoppas.

• I lönesystemnoteringarna gjordes flera preciserande noteringar gällande bland annat öppenhet och giltighet för betalningsgrunderna för personliga och uppgiftsspecifika tillägg.

• Bestämmelser om lön under sjukledighet för anställda med nollavtal läggs till i kollektivavtalet och behandlingen av problemen med otypiska anställningar fortsätter i en arbetsgrupp under avtalsperioden.

• Dessutom avtalade man om en arbetsgrupp som ska utreda bland annat ergonomisk planering av arbetspassen.

• Bestämmelserna för lokala avtal preciserades och utbetalningen av semesterpeng tidigarelades med en månad.

• Förtroendemännens befrielse från arbetet utökades, ersättningarna för personalrepresentanterna höjdes och andra noteringar som berör verksamhetsförutsättningarna förbättrades.

Förhandlingsresultatet ska ännu behandlas av avtalsparternas styrelser och blir därefter offentligt i sin helhet.

Förhandlingarna var mycket svåra och försvårades betydligt även av arbetsgivarförbundets åtagande att följa EK:s så kallade allmänna linje, som är en övre gräns för löneförhöjningar. Även riksförlikningsmannen har förbundit sig till denna allmänna linje, så enligt vår bedömning hade vi inte uppnått ett bättre slutresultat ens med mer omfattande stridsåtgärder.

Vi tackar alla våra medlemmar för deras deltagande i förbudet mot övertid och skiftesbyten. Utan era stödåtgärder hade vi uppnått ett betydligt mindre förmånligt förhandlingsresultat.

Vänliga hälsningar

Saara Arola, ERTO rf
Pia Zaerens, SuPer rf
Marianne Leskinen och Vappu Okkeri, Tehy rf

ERTO, SuPer och Tehy bildar tillsammans en förhandlingsorganisation för social- och hälsovårdsbranschen som förhandlar om kollektivavtal för hälsoservicebranschen, den privata socialservicebranschen, AVAINTA Arbetsgivarna rf, Studenternas hälsovårdsstiftelse och Arbetshälsoinstitutet.