6.3.2024

Försämringarna pressar kommande kollektivavtalsförhandlingar

Stridsåtgärdernas tid är nu för största delen av försämringarna inom arbetslivet beslutas av riksdagen under våren.

Sedan början av året har SuPer fått fler medlemmar än vanligt. Enligt ordförande Silja Paavola visar det på att allvaret i situationen har blivit uppenbar på arbetsplatserna.

- Nu har man förstått vilka det är som strider för arbetstagarna. Endast förbundets medlemmar kan genom samverkan gå mot godtycklighet. För godtyckliga är ju regeringen Orpos åtgärder.

Ansökningar om medlemskapet har kommit in särskilt före stridsåtgärderna. SuPer har tillsammans med övriga fackförbund deltagit än så länge i två politiska strejker. Den två dagar långa strejken som anordnades i månadsskiftet januari-februari stängde daghemmen inom huvudstadsområdet. En större strejk som utfördes i mitten av februari berörde över tio större småbarnspedagogikenheter i staden.

SuPer var även synligt vid centralorganisationerna STTK:s och FFC:s demonstration på Senatstorget i Helsingfors. Demonstrationen som anordnades i början av februari samlade på platsen sammanlagt 13 000 deltagare.

Syftet var att väcka regeringens förhandlingsvilja om arbetslivsreformerna som, om de förverkligas, drabbar direkt och smärtsamt löntagarna. En del av försämringarna som gäller arbetslöshetsskydd har redan trätt i kraft och regeringen har inte visat tecken på att den skulle ge efter i framtida planeringar.

- Regeringen fortsätter sina reformer för att försämra arbetstagarnas position. Om man inte kommer igång med förhandlingarna har fackförbunden inget annat råd än att motsätta sig reformerna. Försämringarna gäller inte bara en arbetstagarsida utan det gäller alla löntagare.

Fastnar vårdarna i lönegropen?

Sannolikt berör försämringarna som under våren beslutas av riksdagen särskilt de kvinnodominerade branscherna. Löneförhöjningarna som förhandlats enligt den exportdrivna modellen skulle utgöra lönetaket även i alla andra branschers kollektivavtalsförhandlingar. De överenskomna höjningarna skulle inte ens riksförlikningsmannen eller förlikningsnämnden kunna överskrida.

- Den jämlika löneutvecklingen mellan kvinnor och män skulle stoppas där. Låglönebranscherna skulle efter detta ha svårt att komma upp från lönegropen genom förhandlingar, genom strejker skulle det vara omöjligt.

Även regeringens planer på att underlätta uppsägning av arbetstagare och att ingå visstidsanställningsavtal berör särskilt de kvinnodominerade branscherna. Förändringarna ökar även diskrimineringen på grund av graviditet.

- Inom sote-branschen och småbarnspedagogiken finns bevisligen en enorm personalbrist. Dessa branscher har inget behov av att införa obefogade visstidsavtal.

Kollektivavtalsförhandlingarna stramas åt

Även om det är riksdagen som beslutar om lagstiftningen inom arbetslivet har det varit praxis att arbetstagar- och arbetsgivarorganisationerna förhandlar först sinsemellan om viktiga förändringar. Om regeringen genomför försämringarna i arbetslivet utan att höra arbetstagarna kommer vi att återkomma till dem i kommande förhandlingsrundor.

- Försämringarna är rena giftet för löntagarna, och det kommer att kosta i form av löneförhöjningar i kommande förhandlingsrundor, konstaterar Silja Paavola.

Förbunden försöker naturligtvis att med kollektivavtal reparera det som regeringen slår sönder med försämringarna i arbetslivet. En av de centrala försämringarna för SuPers del är det så kallade sjukdomsvitet, det vill säga första sjukledighetsdagen blir oavlönad. I alla förbundets avtalsbranscher har första sjukledighetsdagen hittills varit avlönad och garanterad genom kollektivavtalet, och det gör vi inte avkall på i kommande förhandlingar.

- En närvårdare utför sitt arbete nära människan, i direkt kontakt där risken för att insjukna är betydligt större än hos dem som inte arbetar med liknande uppgifter, oavsett om man arbetar inom småbarnspedagogiken, vården eller socialservicesektorn.

Kollektivavtalsförhandlingsbordet kallar SuPer redan i vår när avtalet för den privata socialservicesektorn (TPTES) går ut. Övriga avtal gäller till nästa år.

Text: Saija Kivimäki
Översättningar: Laura Koskela