4.3.2022

Lösningen på vårdarbristen är löneförhöjning

SuPer och Tehy föreslår ett femårigt räddningsprogram för sote-branschen där vårdarna får ett årligt lönepåslag på 3,6 procent utöver de vanliga avtalsförhöjningarna.

Enligt förslaget skulle närvårdarnas grundlön öka i genomsnitt 427 euro under fem år.

- Alla vet hur stor arbetskraftsbrist vi har inom sote-branschen. Människor behöver bra vård, god uppfostran och vid behov stöd för olika sociala problem. Anställda å sin sida behöver lön som de kan klara sig och leva gott på. Allt detta vill vi nu förbättra, säger SuPers ordförande Silja Paavola.

Av alla yrken drabbar arbetskraftsbristen mest sjukskötare och närvårdare. Enbart förra året gjorde vårdarbristen inom sote-branschen att 32 000 vakanta platser inte kunde fyllas. Situationen har lett till att vårdcentraler, sjukhusavdelningar och hela serviceenheter för äldre har varit tvungna att stänga eftersom de inte haft tillgång till yrkeskunnig personal.

- SuPer och Tehy har länge påtalat att vårdarbristen ökar och fördjupas. För närvarande finns det nog inte en enda person i Finland som inte vet att problemet är akut och att man måste göra något åt det, säger intressebevakningsdirektör Anne Sainila-Vaarno vid SuPer.

För bara ett par år sedan fanns det vikarier att få. Nu blir vårdkvaliteten lidande och medborgarnas rätt till grundlagsenlig vård äventyras om man inte löser problemet.

Coronapandemin har gjort vårdarbristen synlig och tillspetsat situationen ytterligare. Vårdarbristen förklarar även delvis de mer omfattande begränsningarna i Finland jämfört med många andra länder.

Inom de närmaste åren kommer behovet av vårdare växa än mer när befolkningen blir äldre och behovet av service ökar. Under detta årtionde måste vi få uppskattningsvis 30 000 fler arbetstagare till äldreomsorgen. Och nya arbetstagare behöver ersätta dem som går i pension.

Räddningsprogrammet berör oss alla

Grunden för vårdarbristen är att i Finland används betydligt mindre pengar för social- och hälsovården jämfört med andra länder. Även extra satsningar har varit färre under coronapandemin.

- Vi använder helt enkelt för lite pengar för systemet, konstaterar Sainila-Vaarno.

- Vi måste använda alla till buds stående medel så att vi får fler vårdare och få de som redan finns inom branschen att stanna kvar. Att höja lönen är en central och nödvändig del i lösningen av vårdarbristen.

I SuPers och Tehys räddningsprogram höjs sote-personalens uppgiftsspecifika löner med 3,6 procent under de följande fem åren utöver de sedvanliga avtalsförhöjningarna. Förbunden räknar med att de årliga kostnaderna för programmet blir 306–353 miljoner euro. I beloppet ingår alla arbetskraftskostnader. Beloppet är relativt litet jämfört med kostnaderna inom hela sote-sektorn som för närvarande är något över 20 miljarder euro årligen.

Finansiering för programmet måste staten stå för som även ansvarar för finansiering av välfärdsområdena från och med början av nästa år.

- Räddningsprogrammet kommer att kosta men det sparar kostnader på lång sikt. Programmet är tänkt att vara förutseende och likvärdigt, säger Anne Sainila-Vaarno.

Text Saija Kivimäki