16.10.2023

Medlemsbrev: Kohtuus kaikessa-demonstration på lördagen den 18.11.2023 i Helsingfors

STTK organiserar tillsammans med SuPer och andra medlemsförbund demonstrationen Kohtuus kaikessa på lördagen den 18.11.2023 på Medborgartorget i Helsingfors. Demonstrationen motsätter sig den drastiska försvagningen av arbetstagarnas rättigheter och social trygghet som regeringen föreslår.

Regeringens mål är till exempel att underlätta uppsägningen av en anställd, förlänga omotiverade visstidsperioder, försvaga arbetslöshetsskyddet och göra den första sjukfrånvarodagen obetald. Dessutom försvåras förhandlingsmöjligheterna för anställda genom att förtroendemannens ställning försvagas, strejkrätten begränsas och löneskillnaderna mellan kvinnliga och mansdominerade sektorer cementeras.

Försvagningarna drabbar en stor andel finländare. Om de genomförs kommer de att öka osäkerheten och ojämlikheten. Regeringen lyssnar inte på oroliga medborgare och är inte beredd att förhandla om åtgärderna.

På lördagen den 18.11.2023 inbjuder centralorganisationen STTK och dess medlemsföreningar alla medlemmar, intressenter och berörda medborgare att demonstrera mot regeringens försvagningsåtgärder. Tillsammans är vi starka! Låt oss tillsammans skicka regeringen ett starkt gemensamt budskap: Kohtuus kaikessa – Inom rimliga gränser! SuPer har redan under hösten sagt NEJ till regeringsprogrammet. Nu är det dags att säga det tillsammans. Engagera dig alltså. Deltagandet i demonstrationen sker på din egen tid!

Program:

Vi samlas vid Tallbackafältet framför Helsingfors Olympiastadion med början kl. 10.30. Där står SuPers tält varifrån du kan ta med dig en uppmärksamhetsväst, ballonger, skyltar och annan nödvändig utrustning för demonstrationen.

Vi marscherar med början kl. 11 längs Mannerheimvägen mot Medborgartorget framför Centrumbiblioteket Ode.

Kl. 12.00 börjar Medborgartorgets program. Vi får höra tal från fackföreningarna samt förbundet och av intressentrepresentanter, ta del av matservering lämplig för hela familjen och musikuppträdanden av STIG och DJ Misterhustla. Värd för evenemanget är Katja Ståhl.

SuPer har ett eget tält även på Medborgartorget, där du kan träffa andra SuPer-medlemmar och förbundets personal. Returnera västar och skyltar till tältet vid evenemangets slut.

Kl. 14.00 Evenemanget avslutas.

Som värd för evenemanget fungerar den kända TV-personligheten Katja Ståhl.

Vi hoppas du deltar!

Marknadsför evenemanget och dela förhandsinformation och innehåll på sociala medier med hashtaggen #kohtuuskaikessa#SuPerEIhallitusohjelmalle. Du kan också tagga oss med hashtaggarna @sttkmikonkatu och @superliitto.

Dela inbjudan med dina nätverk! Du hittar aktuell information om demonstrationen på www.sttk.fi/mielenosoitus och www.superliitto.fi.

Vi hoppas också på SuPer-medlemmarnas egna skyltar och banderoller med egna slogans.
- Inkludera däremot inte diskriminerande meddelanden och symboler eller uppmuntra till hat eller våld.

Delta även längre ifrån!

Vi organiserar kostnadsfria gemensamma transporter till demonstrationen inom en radie på cirka 200 kilometer från Helsingfors. Bussar som arrangeras av STTK avgår från Jyväskylä, Villmanstrand, Björneborg, Tammerfors och Åbo.

Rutterna är:

Jyväskylä-Lahtis-Helsingfors

Tammerfors-Lempäälä-Valkeakoski-Tavastehus-Riihimäki-Hyvinge

Åbo-Salo-Lojo

Björneborg-Huittinen-Humppila-Forssa-Högfors-Vichtis-Nummela

Villmanstrand-Kouvola-Borgå

Anmälan till busstransporten
Anmälan upphör den 12.11.2023 kl. 24.00

Mer information om busstransporten: paivi.laakso@sttk.fi

En del yrkesavdelningar ordnar eventuellt busstransport även längre ifrån i Finland. Följ informationen från din yrkesavdelning och erbjud dig att hjälpa till med verksamheten.

Följ SuPers webbplats, sociala mediekanaler och din e-post och engagera dig. Du behövs.