17.1.2024

SuPer deltar i STOP nu! -demonstrationen den 1.2.2024 – Du som är medlem, delta!

Löntagarcentralorganisationerna FFC och STTK sammankallar en demonstration mot regeringens försämringar i arbetslivet torsdagen den 1 februari från 12:00 till 14:00 på Senatstorget i Helsingfors.

SuPers styrelse beslutade vid sitt möte den 15 januari att SuPer deltar i demonstrationen. Genom att delta i demonstrationen kan du skicka ett meddelande till regeringen som försvagar arbetslivet och finländarnas välbefinnande: STOP nu!

Regeringsprogrammet innehåller flera förslag som försvagar arbetstagarnas rättigheter och sociala trygghet. Programmet ämnar bland annat underlätta och snabba upp uppsägningen av arbetstagare, göra den första sjukdagen oavlönad och begränsa förhandlingssystemet och strejkrätten. En del av försämringarna, som drabbar arbetslösa, har redan trätt i kraft.

Mer information om regeringens försvagningsförslag finns här

Centralorganisationerna STTK, FFC och medlemsförbunden bjuder in alla medlemmar, intressenter och medborgare som är bekymrade över regeringens politik att delta i demonstrationen. Vi vill tillsammans sända ett budskap till regeringen som försvagar villkoren i arbetslivet och finländarnas välfärd: nu måste regeringen trycka på bromsen när det gäller beredningen av reformerna.

Det är dags att visa regeringen att majoriteten av folket inte accepterar deras försök att undergräva arbetstagarnas rättigheter och anställningstrygghet. Delta för att visa att vi är starka tillsammans. Medlem, Du behövs!

Vi hoppas du deltar!

Centralorganisationerna arrangerar i samarbete med förbunden transporter till demonstrationen i Helsingfors från olika orter. Du kan registrera dig för evenemanget och de gemensamma transporterna vi den här länken. Du väljer själv den mest lämpade bussrutten i samband med registreringen.

Vi hoppas på SuPer-medlemmarnas egna skyltar och banderoller med egna slogans. Observera dock att partipolitiska och extremistiska symboler är förbjudna. Använd inte diskriminerande meddelanden eller symboler eller uppmuntra till våld. Evenemanget följer principen om ett säkrare utrymme.
Vi distribuerar material för demonstrationen på plats, och det serveras även mat på torget.

Deltagandet i demonstrationen sker på egen tid.

Följ mer detaljerad information om programmet och schemat för evenemanget på SuPers och STTK:s webbplatser och sociala mediekanaler.

• Marknadsför evenemanget och dela förhandsinformation och innehåll på sociala medier med hashtaggen #STOPnyt och #SuPerEIhallitusohjelmalle. Kom ihåg att tagga SuPer med @superliitto.
  • Dela inbjudan i dina nätverk! Du hittar aktuell information om demonstrationen på STTK:s och SuPers webbplatser.

Följ SuPers webbplats, sociala mediekanaler och din e-post och engagera dig!

Medlem i SuPer, Du är viktig! Kom och dela med dig av dina tankar på medlemswebbinariet onsdagen den 24.1. med början kl. 17.00

SuPer ry organiserar ett medlemswebbinarium (på finska) på onsdagen den 24.1. kl. 17:00–19:00. Temat för webbinariet är regeringsprogrammet och SuPers organisatoriska åtgärder. Talare vid evenemanget är föreningens ordförande Silja Paavola, verksamhetsledare Tanu Heikkinen, sakkunnig i avtalsfrågor Teemu Hiilinen och organisationsexperterna Lauri Kämäri och Joni Vainikainen

Under evenemanget behandlas regeringsprogrammet och SuPers organisatoriska åtgärder för att påverka det.

Nu är det verkligen viktigt att du deltar. Välkommen att delta på onsdagen den 24.1. från kl. 17:00–19:00!

Du kan registrera dig för medlemskvällen här »