2.10.2023

Medlemsbrev: SuPer höjer sin organisatoriska beredskap

Bästa supermedlem

SuPers förbundsstyrelse beslutade (29.9.) vid sitt sammanträde att SuPer höjer sin organisatoriska beredskap och bereder sig på att vidta stödåtgärder med anledning av försämringarna i regeringsprogrammet. Åtgärderna riktas mot landets regering, inte mot arbetsgivarna.
Läs meddelandet (på finska): SuPer nostaa järjestöllistä valmiuttaan

Vi kommer senare att informera om våra åtgärder. Håll alltså ögonen på SuPers webbsajt, på våra kanaler i sociala medier och på inboxen i din egen mejl. Delta också i medlemswebbinariet 4.10. Webbinariet är på finska.

SuPer motsätter sig de mål i regeringsprogrammet som försvagar arbetstagarnas ställning och utkomst samt medborgarnas socialskydd och arbetslöshetsskydd. Försämringarna riktas framför allt mot kvinnodominerade branscher.

Så här har regeringen tänkt försvaga arbetstagarens ställning:

1. Exportbranschernas löneförhöjningar ska utgöra tak för all löneutveckling.
Om den exportdominerade arbetsmarknadsmodellen blir lagstadgad innebär det ett brott mot fackförbundens fria förhandlingsmöjligheter. Framöver skulle ingen bransch få övertrumfa de löneförhöjningar som har avtalats inom exportindustrin. Detta strider mot internationella avtal. Löneskillnaderna mellan kvinnodominerade och mansdominerade branscher skulle växa ytterligare och det skulle bli omöjligt att förbättra vårdbranschens förmåga att attrahera och behålla personal.

2. Rätten till arbetsstrid ska begränsas.
Rätten att gå ut i arbetsstrid är en grundläggande rättighet med koppling till den fackliga föreningsfriheten. Utgångspunkten måste vara att rätten till arbetsstrid inte kan begränsas genom lagstiftning.

3. Vid kortvarig sjukfrånvaro ska lön inte betalas för den första dagen.
Karensdagen som kopplas till sjukfrånvaro innebär för löntagaren ett oskäligt inkomstbortfall. Om regeringsprogrammets mål realiseras kommer arbetstagare i låginkomstbranschen vård och omsorg framöver att gå sjuka till jobbet. Detta påverkar såväl arbetstagarens arbetsinsats och tillfriskning som det allmänna hälsotillståndet inom vårdbranschen och småbarnspedagogiken.

4. Särskild motivering ska inte krävas för visstidsavtal för mindre än ett år.
Avtal som gäller tills vidare är primära enligt arbetsavtalslagen. Avtal på viss tid kan ingås endast när det finns i lag grundad anledning till detta. Avsikten är att säkra arbetstagarens rätt till en tryggare anställningsform. Om regeringens förslag realiseras kommer antalet visstidsavtal att växa med bland annat diskriminering på grund av graviditet som följd.

5. Arbetstagare ska kunna sägas upp med svagare sakskäl än hittills.
Enligt regeringsprogrammet ska det inte längre krävas vägande sakskäl för uppsägning. Arbetstagarens anställningstrygghet skulle därigenom kännbart försvagas.

Hur skulle dessa förändringar märkas på ditt eget arbetsställe? Hur inverkar de på din anställning, din löneutveckling och dina möjligheter att sköta om hälsan för dig själv och dina närstående?

Kom för att lyssna och diskutera på SuPers medlemswebbinarium Nej till regeringsprogrammet på onsdag 4.10 kl. 17.00–19.00!

Talare på webbinariet är SuPers ordförande Silja Paavola, fackcentralen STTK:s ordförande Antti Palola samt SuPers utvecklingschef Jussi Salo och avtalsexpert Teemu Hiilinen. Den sistnämnde är också moderator för webbinariet.

Anmäl dig så snart som möjligt till medlemswebbinariet i Oma SuPer!
Anmälningar tas emot till 4.10 kl. 12.
Webbinariet är på finska.

Nu måste vi vara beslutsamma och hela superfolket måste visa upp en enad front. Följ noga med SuPers kanaler, vi håller er informerade!

Hälsningar,
Silja