13.4.2023

Mer utbildning i läkemedelsbehandling

Allt fler närvårdare har ansvar för omfattande läkemedelsbehandling. Enligt studien som SuPer utfört ökar detta kunskapsbehov särskilt inom specialsjukvården. Men samtidigt är det fortfarande så att alla inte får ge läkemedelsbehandling trots tillståndet som de redan har.

En säker läkemedelsbehandling innebär att vårdaren som har ansvar för mediciner utöver dosering även förstår läkemedlens aseptik, interaktioner och biverkningar samt problemsituationer vid läkemedelsbehandling.

- Kompetensen inom läkemedelsbehandling kräver av vårdaren även annat än bara en lyckad utdelning av mediciner, konstaterar Elina Ottela, sakkunnig vid SuPer.

Förmågan att bedöma påverkan av mediciner och säker dosering är en viktig del av närvårdarens yrkeskompetens, och SuPer rekommenderar alla medlemmar att skaffa sig ett läkemedelstillstånd. Praxis gällande läkemedelstillstånd och arbetsfördelning inom olika yrkesgrupper är en väsentlig del av en bra planering för läkemedelsbehandling. En vårdare kan inte utföra läkemedelsbehandling utan utbildning och introduktion i ämnet, och utan att kompetensen har säkerställts med tillståndsprovet.

- Med en aktuell plan för läkemedelsbehandling säkerställs kvaliteten och säkerheten  samt uppmärksamheten gällande riskmomenten i läkemedelsbehandlingen, säger Ottela.

De äldre och de som använder flera mediciner tillhör riskgruppen. Hos dem riskeras säkerheten i läkemedelsbehandlingen allra lättast. Fel i medicineringen kan riskera vårdtagarens liv och hälsa, och felen orsakar kostnader och belastning till exempel på jourmottagningar.

Allt fler önskar fortbildning

Enligt utredningen utförd av SuPer i februari gällande utnyttjande av SuPer-medlemmarnas kompetens inom specialsjukvården vill allt fler vårdare som arbetar inom specialsjukvården genomgå fördjupad fortbildning i läkemedelsbehandling. Närvårdarna är ambitiösa yrkespersoner som vill utveckla sin yrkeskompetens. Elina Ottela, sakkunnig vid SuPer, konstaterar att på grund av vårdarbristen har nu en allt större del av sjukskötarnas arbetsuppgifter flyttats över till närvårdare.

- När ansvaret för läkemedelsbehandling överförs till närvårdare vill många vårdare fördjupa sin kompetens.

Praxisen varierar mycket

Handboken Säker läkemedelsbehandling som publicerades år 2021 rekommenderar att läkemedelstillståndet förnyas mellan var tredje eller femte år. Det är dock arbetsgivarna som fortfarande bestämmer hur ofta och i vilken utsträckning läkemedelstillstånden förnyas. Enligt Elina Ottela skulle det oftare än vad som gäller nu vara lämpligt att en erfaren närvårdare övervakar de praktiska kompetensproven av läkemedelstillstånden.

- Enligt tidigare rekommendationer fick endast sjukskötare vara övervakare för läkemedelstillstånden men nu för tiden kan en närvårdare som har läkemedelstillstånd övervaka tillståndsprovet.

Rekommendation är att fler provas för läkemedelstillstånd så att personer kan bevisa att de fortsattvis är kompetenta för att nå ett bra slutresultat.

Varför är läkemedelstillståndet viktigt?

Läkemedelstillstånden påverkar det vardagliga vårdarbetet. Ett giltigt läkemedelstillstånd säkerställer kompetensen för säker läkemedelsbehandling.

Vårdare som har läkemedelstillstånd förstår

• aseptik
  • interaktioner och biverkningar av läkemedel
  • uppföljning av läkemedelsbehandling
  • kontroll och användning av läkemedelslistan
  • komplikationer
  • betydelsen av samarbete i samband med läkemedelsbehandlingen

Fortfarande får inte alla utföra läkemedelsbehandling

Enligt enkäten som SuPer genomfört uppgav större delen av svaranden att de utför läkemedelsbehandling enligt sitt läkemedelstillstånd. 21 procent av vårdarna uppgav att läkemedelsbehandling utfört av närvårdare inte ingick i arbetsplatsens plan för läkemedelsbehandling. Flera arbetsplatser utesluter fortfarande helt närvårdare att utföra läkemedelsbehandling. Frustration är stor hos dem som inte har rättighet att utföra läkemedelsbehandling trots tillståndet.

Text Jenna Parmala