8.2.2021

Oklarheter i fråga om löner är den vanligaste orsaken att kontakta förbundet

Utöver lönefrågor löste vi i enheten för avtalsintressebevakning bland annat problem kring avslutade anställningar, tidsbestämda anställningar och arbetstiden.

SuPers enhet för avtalsintressebevakning svarade 10 250 personer som tagit kontakt per telefon, e-post eller e-blankett.

År 2020 fick avtalsintressebevakningen 1 680 juridiska uppdrag slutförda. Sammanlagt 519 nya juridiska uppdrag anlände till enheten för avtalsintressebevakning.

Vi fick över 6 470 000 euro i ersättningar till medlemmarna 2020. Det är nästan fem miljoner mer än 2019. Det som höjde beloppet var att en tvist om löneharmonisering som berörde hundratals medlemmar fick sin lösning vilket gav över fem miljoner euro till medlemmarna. I övrigt bestod ersättningsbeloppet av tillgodohavanden som medlemmarna blivit utan, gottgörelser enligt diskrimineringslagen och skadestånd enligt arbetsavtalslagen.

Omkring 89 procent av de slutförda uppdragen gällde oklarheter i fråga om lönen. Dessa utgjorde igen den klart största enskilda ärendegruppen. År 2019 var andelen oklarheter i fråga om lönen 63 procent. Tillväxten från året innan var avsevärd, men också här höjde den stora löneharmoniseringsfrågan lönefrågornas relativa andel. Oklarheterna i fråga om lönen gällde annars exempelvis semesterersättningar, arbetstidsersättningar och löneskillnader.

Utöver lönefrågorna löste vi i enheten för avtalsintressebevakning bland annat problem kring avslutade anställningar, tidsbestämda anställningar, samarbetsfrågor, arbetstid, semestrar, arbetarskydd och olycksfall i arbetet.

Av de uppdrag som slutfördes förra året gällde 69 procent arbetsplatser på den kommunala sidan.  Både 2019 och 2020 gällde de flesta slutförda uppdrag kommunala ärenden. Det här berodde på några stora kommunala ärenden, som innehöll uppdrag för flera medlemmar. Faktum är att kontakterna som gällde den privata sidan inte minskade, utan i stället kom det allt flera uppdrag från den kommunala sidan.

Skriftliga begär om utredning

Problem som rör anställningar ska i första hand lösas på arbetsplatsen, vid behov med förtroendemannens bistånd.

Alla problem kan ändå inte lösas på arbetsplatsen, med förtroendemannens hjälp eller i avtalsintressebevakningens rådgivning per telefon eller e-post. Ifall ärendet kräver mer omfattande utredningar skickar vi från förbundet efter en preliminär utredning per telefon eller e-post en blankett och en fullmakt att fylla i för ett skriftligt begär om utredning.

Vi önskar att ni skickar de bilagor som behövs som kopior. Vi ber er i första hand skicka begäran om utredning per post, eftersom det ofta varit problem med bilagor som sänts per e-post när bilagorna varit oklara eller de har sänts i stora mängder en i taget som bilaga till e-posten.

Ärendet kan börja behandlas först när vi har fått de begärda blanketterna med bilagor. När du skickar blanketterna med sina bilagor till förbundet förbinder du dig till att förbundet får reda ut ärendet med arbetsgivaren.

Medlemmarnas rättsskyddsförsäkring

SuPer har en rättsskyddsförsäkring som gäller arbets- och tjänsteförhållanden i försäkringsbolaget Turva. Den som behöver rättshjälp ska först vända sig till förbundets avtalsintressebevakning för att få behovet av rättsskydd utrett.

En förutsättning för att få utnyttja rättsskyddsförsäkringen är att SuPers jurist har undersökt ärendet och talar för beviljande av rättsskyddet. Det är inte möjligt att utnyttja rättsskyddsförsäkringen ifall ärendet inte har undersökts inom förbundet.

Ett tack till våra förtroendemän och våra arbetarskyddsfullmäktiga, som gör ett mycket värdefullt arbete på fältet till förmån för medlemmarnas intressen och är till stor hjälp för förbundet.

Text Sanna Rantala, SuPers jurist, översättningar: Eva Wahlström.