11.4.2023

Rask måltid är nu möjlig för arbetsplatser som följer sote-avtalet

Övergång till rask måltid förkortar arbetstagarens totala arbetstid och tydliggör måltidsreglerna på arbetsplatserna.

Möjligheten att övergå till rask måltid fick vi i och med riksförlikningsmannens medlingsbud som SuPer och Tehy godkände i höstas. Rask måltid var en av SuPers centrala målsättningar i samband med kollektivavtalsförhandlingarna, och även SuPer-medlemmarna har länge haft önskemål om detta.

Vid rask måltid är måltiden (15–20 minuter) alltid arbetstid och arbetstagaren måste då vara beredd på att arbeta eller vara anträffbar för arbetsgivaren. Det har ansetts vara normalt på många sote-branschens arbetsplatser där matrasten i praktiken inte har fungerat. Arbetet kan kalla mitt i måltiden då rasten avbryts eller hoppas över helt.

Kontrollera arbetsskiftsförteckningen

Rask måltid har tillämpats länge vid periodarbete. Från och med början av mars är det också möjligt för SuPer-medlemmarna som har en allmän arbetstid.

De olika måltidsreglerna har satt arbetstagarna i ojämlik situation när en del av arbetstagarna har intagit sin måltid på egen tid och andra har haft måltiden på betald arbetstid. Den raska måltiden förkortar även arbetstagarens totala arbetstid när det inte längre mitt i arbetsdagen finns en halvtimmes måltidsrast som räknas som egen tid.

Den som övergår till rask måltid måste anmäla detta till arbetsgivaren enligt dennas instruktioner. När anmälan är gjord ska man kontrollera att förändringen syns även i arbetsskiftsförteckningen, och vid behov ska man ta kontakt med den som upprättat arbetsskfitsförteckningen.

Text Saija Kivimäki