7.7.2023

SuPer har fått många nya medlemmar

Under en dryg månad har över 1400 ordinarie medlemmar anslutit sig till SuPer, och det är ungefär dubbelt så många jämfört med samma period under förra året.

Det finns de som har bytt förbund, de som har varit studerandemedlemmar och är nu ordinarie medlemmar och de som har upptäckt fackföreningsrörelsen för första gången.

Kollektiv styrka förstärks vid arbetskonflikter

Förhandlingsrundan inom den privata socialservicebranschen och stridsåtgärderna har  gjort att anslutningarna har ökat.

- Fackförbundens och den kollektiva styrkans betydelse förstärks vid arbetskonflikter, och det är senast då man förstår förbundens betydelse som förespråkare för arbetstagare, berättar chefen för medlemsenheten Sari Niemi.

De nya medlemmarna har rätt att strejka och få strejkunderstöd om de har blivit medlemmar före strejkens början.

- Medlemskapet börjar i den stunden då personen i samband med medlemsansökan trycker sänd-knappen digitalt, berättar Niemi. Efter det behandlas medlemsansökan även av SuPers kontor men förmånerna börjar gälla direkt.

Digital anslutning skyndar på handläggningen

Det går bra att ansluta sig till SuPer både digitalt och med en pappersblankett. Sari Niemi rekommenderar digital anslutning.

- Den digitala anslutningen skyndar på hanteringen av medlemsansökan och gör att ärendet framskrider smidigare. Även risken för de mänskliga felen minskar när uppgifterna sparas i systemet utan mellanhänder.

SuPer erbjuder stöd och trygghet i arbetslivet

• Vi välkomnar yrkespersoner som har avlagt examen inom social-, hälso-, pedagogik- och handledningssektorn på minst andra stadiet, samt studeranden inom branschen.
  • När du ansluter dig får du hjälp av en stark organisation som bevakar dina intressen. Vi koncentrerar oss på att verka för våra medlemmar både lokalt och i hela riket.
  • Samtidigt säkrar du dig arbetslöshetsskyddet eftersom du som förbundsmedlem omfattas även av arbetslöshetskassan.
  • Du får många medlemsförmåner som är värdefulla och underlättar livet. Läs mer om våra medlemsförmåner!

Text Mari Frisk