26.9.2023

SuPers styrelse behandlar arbetsmarknadsläget 28–29.9 – medlem, följ med SuPers kanaler

Fackcentralen FFC berättade i går 21.9 att dess medlemsorganisationer under de närmaste veckorna kommer att ordna breda politiska protester i syfte att motsätta sig de i regeringsprogrammet inskrivna mål som försämrar arbetslivet.

SuPer motsätter sig att regeringsprogrammet vill försvaga arbetstagarens ställning. SuPer ser det som oskäligt att Orpos regering vill försämra arbetslivet och bland annat strejkrätten. Regeringen vill bland annat begränsa rätten till kollektiva stridsåtgärder och sätta stopp för avtalsfrihet om löneförhöjningar.

I regeringsprogrammet ingår flera mål om försämring som företrädesvis riktas mot kvinnodominerade branscher.

Här kan du i detalj läsa vad allt försvagningarna skulle innebära för superfolket.

Vad händer härnäst?

• Statsminister Orpo har sammankallat arbetsmarknadens parter, det vill säga representanter för arbetsgivare och arbetstagare, till diskussion om läget. Denna sammankomst äger rum onsdagen 27.9. SuPer följer med intresse med utgången av mötet.
  • SuPers förbundsstyrelse sammanträder 28–29.9 för att utan dröjsmål diskutera det aktuella läget.
  • SuPer påverkar också inom tjänstemannacentralen STTK.
  • Inom en nära framtid sammankommer också arbetsgrupper som utvärderar och förbereder andra åtgärder i denna sak.
  • De planerade försämringarna i arbetslivet berör alla arbetstagare. Det är därför viktigt att var och en håller sig informerad om utvecklingen.

Följ med SuPers kanaler

Medlem, du följer väl med SuPers kanaler? Vi informerar medlemmarna om denna sak på vår webbsajt, i våra sociala medier och vid behov i elektroniska nyhetsbrev. SuPer har som bäst ett omfattande program för medlemskvällar på gång. Anmäl dig i Oma SuPer och delta!