1.9.2022

Vi sitter alla i samma båt – fem tips för att uppmärksamma utländsk arbetskraft

Det kommer allt fler arbetstagare från utlandet för att arbeta inom social- och hälsovårdsbranschen. Även om instruktion och säkerställande av språkkunskaperna är arbetsgivarens ansvar kan vi alla med små handlingar påverka att de nya arbetskamraterna känner sig välkomna. Sakkunniga hos SuPer, Leena Kaasinen, Elina Kiuru och Niina Laitinen ger tips.

Ta reda på i förväg

Även om arbetsgivaren ansvarar för instruktionen i arbetet deltar även alla anställda på arbetsplatsen för instruktion och handledning för den nya arbetstagaren. När det kommer utländska arbetstagare på din arbetsplats be om att få ytterligare information från din arbetsgivare: Från vilket land kommer de nya arbetstagarna, vad har de för grundutbildning och språkkunskaper? Vilka arbetsuppgifter ska de utföra och hur självständigt ska de förväntas att arbeta? Hur är arbetstagarnas instruktion ordnats och hur länge tar den? Får arbetstagarna handledning?

Fråga om språkkunskaper

I arbetet inom social-och hälsovårdsbranschen förutsätts arbetstagarna ha tillräckliga muntliga och skriftliga kunskaper i finska eller svenska. Man måste kunna utföra arbetet utan att riskera patientsäkerheten vilket förutsätter förmåga att kommunicera med människor som talar på olika sätt. Någon kan tala dialekt, någon annan kan ha lite oklart uttal. Även anteckningarna måste utföras korrekt. Fråga din arbetsgivare hur man på din arbetsplats har definierat betydelsen tillräckliga språkkunskaper och hur säkerställer man dem? Och hur säkerställer arbetsgivaren utvecklingen av språkkunskaperna?

Försäkra dig om arbetssäkerheten

De flesta utländska arbetstagare har skaffat sig en gedigen grundutbildning i sitt hemland, men i Finland hamnar de i uppgifter för vårdbiträden där utbildningsnivån är lägre. Vilka är arbetsgivarens planer på att placera dem i olika uppgifter nu och i framtiden? När räknas en utländsk arbetstagare i personaldimensioneringen? När och hur ska planen för egenkontroll uppdateras att motsvara den förändrade situationen?

Fråga hur de har det

Arbetsplatserna får oftast inte tid att förbereda sig för de utländska arbetstagarna och situationen kan förbrylla såväl de nyanlända som arbetsplatsens gamla rävar. Arbetet utförs dock tillsammans och det lyckas bäst när arbetstagarna bekantar sig med varandra. Uppmana de nya arbetskamraterna att delta i fikabordsdiskussioner och gemensamma fritidsaktiviteter. Fråga dem hur de har det och erbjud hjälp om de behöver stöd i något.

Informera om fackförbundet

Berätta för den nya arbetstagaren om SuPer och ta honom eller henne med till fackavdelningens verksamhet. Berätta att i Finland är det tryggt att tillhöra ett fackförbund och att förbundet bevakar alla sina medlemmars intressen. Av Finlands alla löntagare hör cirka 60 procent till något fackförbund. Förhoppningsvis känner de nya arbetstagarna till arbetsplatsens förtroendeman och arbetarskyddsfullmäktig?