9.2.2018

Bästa SuPer-medlem som jobbar inom kommunsektorn

Tack till alla SuPer-medlemmar som jobbar inom kommunsektorn! Ni har varit ett värdefullt stöd i väldigt svåra förhandlingar och vi gjorde framsteg i våra huvudmålsättningar.

Utan er skulle förhandlingsresultatet vara avsevärt sämre. Ert fantastiska agerande under förbudet mot övertid och byte av arbetsskift, som visade vad verksamheten inom social- och hälsovården och småbarnsfostran i Finland bygger på, möjliggjorde många ärenden och öppningar i det kommande avtalet. Det viktigaste är att vi gjorde framsteg i både löneutvecklingen, det egna avtalet och välbefinnande i arbetet samt fick även en engångskompensation.

Löneförhöjningarna är enligt den så kallade allmänna linjen. I början av förhandlingarna erbjöds vi sämre förhöjningar än t.ex. inom industrin. Vi erbjöds också många andra försämringar. Lyckligtvis uppnådde vi ett ganska bra resultat och det blev inte några försämringar.

SuPers förbundsstyrelse sammanträder tisdagen den 13 februari kl. 16.45. På mötet diskuteras effekterna av avtalet och fattas beslut om avtalet.

Det är klart att det fanns ett behov av mera pengar. Förhandlingarna var svåra och hade behövt statsmaktens hjälp. Regeringen vägrade, trots våra försök, att ge en endaste euro till kompensation av nedskärningen av semesterpengen. Det är både förvånansvärt och orättvist. Jag har alltid konstaterat att nästan alla våra löner kommer från skattemedel och därmed har staten också ett ansvar.

Nedskärningen av semesterpengen gjordes i ett annorlunda ekonomiskt läge än vi har nu. Statsmakten hotade den offentliga sektorn med inbesparingar. Nu när skatteintäkterna är avsevärt bättre än förmodat trodde vi att statsmakten kommer emot och kompenserar för nedskärningen av semesterpengen. Det skulle ha varit rättvist och byggt förtroende. Vi fick en kalldusch.

Kommunarbetsgivarna använder i stället det ekonomiska överskottet i kommunerna till att betala alla kommunanställda en lokal resultatbaserad engångspott. Engångspotten betalas till alla kommunanställda och behöver inte förhandlas separat. Det här var den största tvistefrågan i förhandlingarna och utan förbudet mot övertid och byte av arbetsskift hade det varit ännu svårare att uppnå.

SuPers och Tehys målsättning i förhandlingarna var ett eget avtal som i framtiden skulle underlätta korrigeringen av branschens missförhållanden. Vi fick en egen förhandlingsgrupp för social- och hälsovården, vilket är ett steg mot ett eget avtal. Vi är alltså på väg mot ett eget avtal för utbildade vårdare.

Även om förbudet mot övertid och byte av arbetsskift upphört inom kommunsektorn, lönar det sig fortsättningsvis att noggrant överväga när man arbetar övertid och byter arbetsskift. Det är arbetsgivarens ansvar att det finns tillräckligt med personal i arbetsskiften.

Tack för ert stöd i förhandlingarna och för att ni är medlemmar i SuPer. Tillsammans uppnår vi förändringar.

Hälsningar,

Silja Paavola