2.9.2020

Kolumn: Hösten kommer småningom

Sommaren gick, jag hoppas att många har fått fira en skön semester.

Under sommaren kom det oroväckande nyheter från många håll när samarbetsförhandlingar fördes på flera arbetsplatser. Lyckligtvis kunde vi återkalla många av dem, men i den här coronasituationen som SuPer-medlemmarna har levat med sedan våren, är redan en permittering eller uppsägning en dålig sak.

Det här leder oss till coronan, till att arbeta bakom mask och till coronatillägget. Nu har personer som på regeringens rekommendation använder mask i kollektivtrafiken, men som inte är tvungna att arbeta med mask, konstaterat hur utmattande det är att bära mask. Samma budskap har sedan vårens löneförhandlingar skickats till landets regering. Det är utmattande att vara tvungen att arbeta iklädd mask och andra tillbehör. Därför har vi bett om coronatillägg. Coronan bara fortsätter och vi måste arbeta med mask för ansiktet. Vi har inte glömt.

Hösten för också med sig en ändring av personaldimensioneringen i dygnetruntvården av äldre. Det här kommer att påverka de examinerade när- och andra vårdarnas arbetsbeskrivning. Ändringen ska göras före den 1 oktober. Arbetsbeskrivningen för närvårdarna och de övriga med den gamla examensbeteckningen bör nästan helt bestå av vårdarbete, inte städning, tvätt eller matlagning. Det här gäller nu förstås bara de SuPer-medlemmar som arbetar inom dygnetruntvården av gamla, men vi är också med i arbetsgruppen för hemvård, där man också fäster vikt vid tillräcklig personal. Arbetet fortsätter på hösten.

Hösten för med sig nya studerande till arbetsplatserna. Vi hoppas att många studerande får komma, för det har förekommit att arbetsplatser inte tagit emot studerande. Be om att studerande tas emot på er arbetsplats, för utan studerande kommer det inte heller nya arbetskamrater. Det är jobbigt att handleda studerande, men samtidigt också belönande. Som yrkeskunnig leder du det praktiska med stöd av teorikunskap, eller bara utifrån överenskomna anvisningar, regler och författningar. När man handleder har man också bäst möjlighet att påminna de studerande om att vårdvetenskapen, pedagogiken och medicinen ständigt förändras. Det här yrket bjuder ständigt på ny kunskap. Samtidigt lär man sig själv nya saker. Jag vet att alla är utsatta för hård press på att orka och prestera i arbetet. Handledningen ger ändå handledaren mycket. En studerande som har haft en god handledare blir också ofta arbetskamrat. Också det är bra. Och naturligtvis hoppas vi att den studerande också blir en ny SuPer-medlem.

En höst utan sote är ingenting. Nu är reformen närmare en lösning än någonsin. Den är inte klar, men bara grundstenarna fås på plats blir det lättare att bygga. I och med landskapsmodellen kommer småbarnspedagogiken, som nu hör till bildningsväsendet, att höra till kommunens uppgifter och stannar då hos kommunen. Den här förändringen har beaktats i all intressebevakning.

Det finns många ärenden, men ni SuPer-medlemmar är också många. Tillsammans är vi starka!

Silja Paavola
SuPers ordförande