5.12.2019

Kolumn: I väntan på julen – och lite på våren

Nu är det dags att skriva en lista på julklappsönskemål. Jag funderar ivrigt på vad den kan bestå av: fred i världen, dämpad klimatförändring och en rättvis värld. Ganska högtflygande mål, och svåra att nå ensam eller på tumanhand. Vi tar då ett lite lättare eller egentligen mer realistiskt mål för SuPer-medlemmarna.  Vad önskar och behöver SuPer-medlemmarna ha till julklapp som bär ända till våren?

Framför allt förståelse och respekt för sitt arbete. Förståelse för att vårt arbete är lagstadgat, för många nödvändigt varje dag och alla tider på dygnet. SuPer-medlemmarna utgör en betydande del av de finländska aktörerna inom social- och hälsovård samt fostran. De verkar i många uppgifter på många olika arbetsplatser och de förtjänar en erkänsla för sitt kunnande. Utan SuPer-medlemmarna skulle många sysslor bli ogjorda. De vill också att man begriper att de människor vi vårdar, vägleder, rehabiliterar, fostrar eller ledsagar behöver en professionell människas kompetens för att möta deras behov. Det här arbetet måste ge en rättvis lön.

Till julklapp önskar de en insikt om att ingen gör det här värdefulla och utmanande arbetet ensam, utan tillsammans med andra, som del i ett team. Och utan högklassig utbildning kan man inte göra ett effektivt arbete med god kvalitet. Oberoende av vilket arbete en SuPer-medlem gör kräver det utbildning och kompetens. Det här arbetet är ingen trickbana, utan ett målinriktat och effektfullt arbete med människan i centrum.

Vi behöver förståelse för att det finns många faktorer som påverkar smidigheten i arbetet mellan flera aktörer. Vi behöver också olika yrkespersoner för olika arbetsuppgifter. Vi ska inte utmatta de anställda med ”fel slags” arbete, utan placera dem så att kvaliteten och effektiviteten i arbetet höjs.

Vi önskar också respekt för de offentliga branschernas verksamhet och för social- och hälsovården samt fostran, som nu rådbråkas i offentligheten. Det påstås vara dyrt – det är det inte, det vet vi alla, och det har redan många gånger påvisats. Respekt för de offentliga välfärdstjänsterna som en del av vårt samhälle. De anställda är ingen utgiftspost, om vilken man bara konstaterar att den ska fås i balans 2023.

Vi måste ge uppskattning till dem som gör det här grundläggande arbetet, så att ingenjörerna, ekonomerna och de som utbildats till andra yrken kan göra sitt eget arbete framgångsrikt och effektfullt. De behöver inte bekymra sig över dem som behöver vård och inte klarar sig ensamma, utan det gör vi.

SuPer-medlemmarna sätter värde på sitt arbete och känner ansvar. En SuPer-medlem svarar för sitt eget arbete i första hand för klienten, patienten och arbetsgivaren. Han eller hon bär ett etiskt ansvar för de beslut som fattas i arbetet.

Här är nu en julklappslista och jag tror att många SuPer-medlemmar är ense med mig. Med det här önskar jag alla en riktigt härlig jul, oberoende av om du är på jobb eller ledig.

Silja Paavola

SuPer-lehti 12/2019