1.9.2022

Kolumn: Så här blir vårdbranschen bra och attraktiv

Efter den sköna månaden augusti börjar vi gå mot hösten och förhandlingarna inom kommunsektorn fortsätter. Det är åter dags att fundera hur vi i praktiken kan lyfta vår bransch till den ställning som den förtjänar, och inte bara i högtidstal. Förbundet arbetar hela tiden för den saken med imponerande stöd av er medlemmar. Ett stort tack för det redan nu.

I åratal har det talats om svårigheterna inom vårdbranschen. Både vuxna och barn är klienter och patienter, och alltid, inom varje bransch, har man talat om brist på arbetskraft, arbetsbeskrivning och löner. Problemen är inte nya, och inte heller det att Finland är ett av världens länder där befolkningen åldras snabbast.

Vi har arbetsgrupper där man grubblar och grunnar hur vi kan få branschen att bli mer  attraktiv och hur vi kan behålla arbetskraften. Receptet är tydligt och enkelt: Pengar. Men det finns även annat. Arbetsbeskrivningen måste ändras så att den tydligt motsvarar yrket, vårdarna ska inte göra allt annat arbete också utöver de egna arbetsuppgifterna. Arbetsgivaren måste veta vilken kompetens utbildningen ger, och inga vettlösa linjedragningar ska man göra inom organisationen. En yrkeskompetent person måste ha möjlighet att använda hela sin kompetens.

Och ytterligare: Vi måste få ordning på arbetsförhållandena. Många SuPer-medlemmar har periodarbete och det ger mångahanda möjligheter att genom arbetstider stödja den anställda att orka med arbetet: fast anställda nattvårdare, elva timmars nattskift, fyra nätter, sju lediga dagar under tre veckor, och även om skiftlistan är förberedd tre veckor framåt så borde helheten planläggas för längre tid så att arbetstagarna kan planera sitt liv. Förändringen av arbetsförhållandena till det bättre är en fråga om att vilja. Och de avtalade skiftlistorna för dem som inte har periodarbete låter vi vara oförändrade, vi ska inte finjustera.

Det här beskriver i ett nötskal vad som måste hända så att branschens kvarhållnings- och attraktionskraft ökar. I skrivande stund vet vi att förbunden har utlyst strejkvarsel. Vi på förbundet vet att vårdarna har fått slita allt hårdare under årens lopp och nu har den ökända kamelens rygg blivit knäckt.

Många utomstående frågar varför vårdarna inte byter bransch. Därför att arbetet är intressant, fint, till och med fantastiskt. Inom inga andra yrken än i vårdarbetet ses resultatet på eget arbete vara en positiv händelse. Vårdarbetet är alltid arbete från en människa till en annan människa, det samspelet och den sympatin kan ingen maskin ersätta.

När det nu på hösten kommer nya arbetstagare och studeranden ska du berätta för dem om förbundet och fråga: Är du medlem i SuPer, för det är ju ditt förbund?

Hälsningar,
Silja