6.9.2023

Kolumn: SuPers värdegrund är en god anledning till att bli medlem i förbundet

Nu eller aldrig finns det skäl för arbetstagaren att bli medlem i eget fackförbund. Och det är också dags att fråga arbetskamraten: Du är väl redan medlem i SuPer? Den nuvarande regeringens målsättning för förändringar i arbetslivet är uppseendeväckande, och många saker gör att en arbetstagare inte klarar sig ensam utan behöver förbundets hjälp.

SuPers tre grundvärden visar hur vi som förbund bevakar våra medlemmars intressen.

Mod. Som sakkunnig tar SuPer modigt upp ärenden och tar dem vidare. Målet är alltid medlemmarnas intresse. Utbildning är mycket viktig och förbundet är även studenternas intressebevakare. SuPer har redan i åratal krävt gallrande lämplighetstester för dem som vill in i branschen. Vi vill säkra att ingen som inte är intresserad eller motiverad börjar studera bara för att branschen har ett skriande behov av arbetstagare. De gallrande lämplighetstesterna står nu skrivna i förordningen men testerna måste även skrivas in i lagen, och vi arbetar mot det målet. Även utbildningens längd som leder till kompetens och kunskap är absolut viktig. Yrkeskompetens och yrkesidentitet är resultat av utbildningen som ger de viktiga kunskaperna och är själva grundpelaren i arbetet.

Ansvar. SuPer arbetar ansvarsfullt såväl gentemot sina medlemmar som samarbetspartner, och med ansvar bedöms även pålitlighet. Vi tänker alltid vad vi håller på med och hur det påverkar medlemmarna. Vad är förbundets målsättning i frågorna vi tar hand om? För oss är det viktigt att SuPer anses vara en ansvarsfull aktör i samhället och det har en stor betydelse inom intressebevakning i sin helhet. När SuPer ska uttala sig offentligt, oavsett om det är en debattartikel eller ett mediemeddelande, uttalar vi inte i frågor som vi inte är säkra på utan vi tar reda på saker tills vi vet säkert att de är sanna. Vi får ofta information från er medlemmar, och vi kontrollerar informationen även från många olika källor. När TES-förhandlingarna närmar sig frågar vi medlemmarnas åsikter: Vilka frågor är de viktigaste vid TES-förhandlingarna? SuPer lyssnar uppriktigt på sina medlemmar. Vi agerar ansvarsfullt även på det sättet att vi inte skapar för stora förväntningar. När vi får in ärenden för behandling ser vi till att vi verkligen kan ta hand om och utveckla dem. Vi påpekar missförhållanden och arbetar för att de ska åtgärdas. Och naturligtvis berättar vi även på många olika sätt om de insatser som vi lyckats med.

Respekt. Respekt är en bärande tanke hos SuPer. Respekt för medlemmarna är ett grundläggande värde. Moral och etiska värden är viktiga, men ingenting är värd något utan respekt för andra. Ni är förbundet och dess verksamhet är till för er. Vår uppgift är att lyssna på er, vara ärliga mot er och visa öppenhet i samband med hantering av frågorna. Förbundets uppgift är även att få medlemmarna att respektera sitt yrke och vara stolta över det. Vi som förbund har konstaterat att i detta yrke behövs en stark yrkesetik samt goda samverkans- och samarbetsfärdigheter.

Nyligen läste jag någonstans en passande citat: ”De som lärt sig att respektera sig själva och andra kan skapa en mer fullständig, empatisk och betydelsefull samexistens”. Den betydelsefulla samexistensen syns lokalt inom fackavdelningsverksamhet där samarbete och beslut tar ärendena vidare. Summa summarum, ju bättre vi kan samarbeta med respekt för varandra desto bättre kan vi klara oss och bli framgångsrika.

Hälsningar

Silja