7.9.2018

Kolumn: Var stolt över ditt yrke

Jag läser vad som skrivs och diskuteras i sociala medier. Jag menar då sådant som gäller förbundets verksamhet eller overksamhet. Den stora mängden inlägg visar att medlemmarna och också andra är intresserade av vad SuPer gör. Det är bra.

Förbundet har många olika kanaler att informera om vad vi gör och varför när vi driver medlemmarnas intressen. Det har funnits utmaningar under de senaste åren. Som tur har förbundet många medlemmar som själva inser värdet av sitt arbete. Den första segern nås när en yrkesmänniska sätter värde på sitt eget arbete och sitt förbund och är stolt över dem. Förut hette det att en hjälpsköterska ska vara ödmjuk, noga och oklanderlig. Nu ska en SuPer-medlem vara kunnig, modig och stolt över sitt yrke.

Vårdreformen kräver fortfarande mycket tid. Den är en amöba med tentakler överallt. Därför har vi gjort enkäter bland medlemmar i olika sektorer. Det är ni som står för de goda och de dåliga nyheterna. Många frågar varför ingenting händer trots att man vet var det brister. Orsaken är helt enkelt feniciernas uppfinning, pengar. Pengar finns, men en politisk evighetsfråga är vart de styrs.

Alla beslutsfattare är eniga om att välfärdstjänsterna ska vara tillgängliga för alla. Där tar enigheten slut. Och förbundets mångsidiga intressebevakning börjar. Hit hör löner, arbetsvillkor, arbetsförhållanden och utbildning. Arbetet görs via arbetsgrupper, möten, skriverier, seminarier, ställningstaganden och åsikter. Det här är annat än medlemmarnas arbete, som ju ändå är utgångspunkten. Jag kan beskriva arbetet inom förbundet som en slags kamp för att få beslutsfattarna att fatta hur mycket samhället vinner på fungerande välfärdstjänster.

I intressebevakningen ingår också kampanjer, exempelvis den aktuella Jag har min arbetstid – jag behöver min fritid. Under den förra förhandlingsomgången, när ingenting gick framåt, bad vi medlemmarna endast göra arbete enligt den planerade listan. Bara det som de förbundit sig till i arbetsavtalet. Då insåg man att vården och fostran inte fungerar utan övertidsarbete och turbyten. SuPer har länge krävt mer personal.

Under den pågående kampanjen är det tillåtet att arbeta övertid. Arbetstagaren ska samtycka till övertiden och få betalt för den. Timme för timme på samma lista räcker inte. Problemet är detsamma överallt och vi hoppas att du vågar kräva betalt för övertiden.

Arbetet kräver yrkeskunskap, som fås av utbildning. Eftersom landets regering beslutade att alltmer utbildning kan flyttas till arbetsplatserna, måste det också finnas lärare där och handledarna ska få utbildning. Var alltså stolt över ditt yrke och kräv att få ordentlig utbildning. Som en god arbetsplatshandledare kan du undervisa i kommunikation, nya arbetssätt och -kulturer.

Vi kan också fortfarande kräva att få göra arbete som motsvarar vår utbildning och kunnande, utan att någon förbjuder det grundlöst. Oanvända kunskaper är dyra och frustrerande.

Hälsningar,

Silja