4.5.2022

Kolumn: Vårdarbristen måste lösas nu

Nu när vi har firat klart arbetets dag och valborg är det en bra tid att fundera vad arbete är. Arbetet definieras ofta som en uppgift vilken uträttas och som är en långsiktig, aktiv och målinriktad verksamhet för vilken man får lön. Förbundets uppgift är att ta hand om kollektivavtal för lönearbetet. Det har varit svårt att komma överens om avtalen och nu förhandlas avtalen inom den offentliga sektorn med förlikningsnämnden.

Vad för slags avtalsförslag kommer vi att få? I skrivande stund vet vi inte det. Det börjar kännas som i filmen Måndag hela veckan. Som ni vet så har vi sedan lång tid talat om vårdarbristen och problem som den har medfört. Och i de långdragna förhandlingarna är frågan fortsattvis: Hur blir vi av med vårdarbristen?

Stridsåtgärder, förbud mot övertid och skiftbyte och den redan avslutade strejken är påfrestande för alla. Jag har många gånger sagt att man hamnar i strejk, inte går ut i strejk. Inom den offentliga sektorn har man hållit på och förhandlat sedan januari. Men inget har gått förlorat för vi förhandlar igen.

Bäst i allt det här är ni medlemmar, och den vägledning och det stöd som vi får från er. Tack vare information ni förmedlar vet förbundet att hela vårdsektorn måste rustas upp. Vi måste även ta tillfället i akt och tacka förbundets personal som hållit i trådarna gällande dessa omfattande stridsåtgärder och demonstrationer samt för den dagliga verksamheten i förbundet. Det har vi gjort och gör för att ni medlemmar är de viktigaste vi har.

Vad händer nu? Stridsåtgärderna inom den offentliga sidan är kanske inte över, och inom den privata sidan börjar de kanske först nu. Kollektivavtalet rör många SuPer-medlemmar och även företagare. Vi är många och SuPer-medlemmar verkar inom många områden. Det är viktigt att vi är medvetna om hur mycket vårt arbete påverkar samhället. Det betyder mycket hur väl du identifierar betydelsen av ditt arbete och den yrkeskunskap som behövs i arbetet. Det är det stridsåtgärderna handlar om.

Vi i förbundet vet hur viktigt och krävande arbete ni uträttar. Även andra nämner detta i offentliga högtidstal men när det är dags att visa uppskattning i form av lön betraktas den som kostnad. Så får det inte vara. Vårdarbetet är en del av försörjningsberedskapen. Det är inte bara fråga om sjukdomar utan det handlar också om att barn och äldre får omvårdnad när vuxna är i  arbetet.

Vårt arbete är verkligen viktigt ur hela landets synvinkel. Därför måste vårdarbristen lösas nu. De nyanställda måste kunna känna att samhället satsar på detta yrke. I närvårdarlöftet står: ” Jag lovar att stödja människans tillväxt och utveckling, befrämja upprätthållande av funktionsförmåga, förebygga marginalisering, befrämja hälsa, vårda sjuka, lindra mänskligt lidande och ge god vård i livets slutskede.”

Om man inte finner lösning på vårdarbristen blir inte alla delar i löftet uppfyllda.

Hälsningar,
Silja