10.1.2022

Kolumn: Vi tar emot det nya året med positiva tankar

Ni fantastiska medlemmar, tack för året som gått! Jag kunde inte resa runt i Finland och därmed inte träffa er i olika sammankomster men ändå har så många kontaktat mig så att jag har kunnat hålla mig ajour med vad som händer i närvårdarnas arbetsvardag. Tack för att ni har svarat på de många enkäter som förbundet har skickat till medlemmarna. Utifrån era svara har det känts tryggt att ta frågorna vidare.

Vi har fått leva mitt i pandemin i nästan två år men vi måste ändå orka vidare. När jag skriver det här så vet jag ännu inte i vilket skede varje lagförslag befinner sig i riksdagen. Vad som än beslutas där så har Finlands strategi, hälsosäkerheten först, fungerat.

Den globala pandemin har ruskat ordentligt såväl vår hälsa som ekonomi. Pandemin har berört särskilt vårdarna. Utan yrkeskunnig vårdpersonal skulle Finland inte ha klarat sig så här bra. Vi har fått tack och beröm, och på vissa ställen även konkret lönetillägg, men som helhet har vårdpersonalen överallt fått bära ett tungt ansvar.

Nu är nyårsönskan att detta år ska bli bättre än de två senaste, att coronan på riktigt ska ge med sig och att livet ska återgå till det nya normala. Vi måste gå framåt, och det gör ju världen.

Detta år är viktigt för alla SuPer-medlemmar när välfärdsområdesvalet anordnas i januari. Många har sagt att de inte vet exakt vilka frågor man röstar på i välfärdsområdesvalet. Men SuPer-medlemmarna vet: I detta val tas beslut om vårdarnas arbete, dess finansiering och utveckling. Gå och rösta så du kan påverka.

Vi tar emot det nya året med positiva tankar. Vi låter inte pandemin påverka sammanhållningen trots att vi numera måste göra många saker på distans. Det som vi vet säkert är att SuPer-medlemmarnas arbeten inte kan utföras på distans. Vårt arbete är från en människa till en annan människa, oavsett om det gäller barn eller vuxna.

I förbundet arbetar vi för supermänniskor. När du på arbetet träffar nya arbetskamrater kommer du väl ihåg att fråga – Du är väl SuPer-medlem?

Hälsningar,

Silja