6.2.2020

Paavola på SuPer är nöjd med att finansiering ordnades för den bindande skötardimensioneringen

Silja Paavola, ordförande för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer, är nöjd över att man har hittat en överenskommelse och finansiering av den bindande skötardimensioneringen på 0,7 vårdare. – Detta är en arbetsseger för regeringen och för oss alla som arbetar inom äldreomsorgen, gläder sig ordförande Paavola. Hon tackar riksdagsledamot Annika Saarikko som inledde ärendet under sin ministerperiod och i synnerhet minister Krista Kiuru som inte gav upp i ärendet trots många svårigheter. – Ärendet har stor betydelse för de äldre och deras vårdare: för kvaliteten på vården, välbefinnandet i arbetet och branschens dragningskraft, säger Paavola. SuPer har krävt en bindande skötardimensionering i flera år och drivit frågan mycket kraftigt.

Regeringen överlämnar lagpropositionen till riksdagen på torsdagen. I propositionen införs i lagen en skyldighet att dimensionera minimiantalet anställda till 0,7 inom effektiverat serviceboende och långvarig institutionsvård för äldre. I dimensioneringen 0,7 inkluderas endast personal som utför direkt klientarbete. Arbetstagare ska reserveras separat för stödtjänster, såsom städning, matlagning och tvättning. I lagen preciseras hurdan personalstruktur som ska finnas under varje arbetsskift. Exempelvis vårdbiträden kan inte vara ensamma på ett arbetsskift. Minimidimensioneringen får inte underskridas och klienternas vårdbehov ska beaktas vid dimensioneringen, dvs. den dimensionering som krävs kan överstiga 0,7.

Med en dimensionering på 0,7 fördelar sig de som utför direkt vårdarbete i en enhet med 20 boende per arbetsskift t.ex. enligt följande. På morgonskiftet finns sex arbetstagare, fyra på kvällsskiftet, två på nattskiftet och två är lediga.

Under övergångsperioden, dvs. fram till 1.4.2023, får dimensioneringen underskrida 0,7, om man på vårdhemmet kan säkerställa att vården och omsorgen är tillräcklig. Dimensioneringen ska dock vara minst 0,5 arbetstagare per klient.

SuPers ordförande Silja Paavola påminner om att en bindande skötardimensionering är ett nödvändigt steg mot en trygg och mänsklig äldreomsorg. Paavola anser att det är märkvärdigt att minister Kiuru var tvungen att ordna finansieringen ur Social- och hälsovårdsministeriets budget.

SuPer har fler än 90 000 medlemmar som är utbildade inom social- och hälsovården samt fostran. De arbetar både inom den offentliga och den privata sektorn.

Mer information:
SuPers ordförande Silja Paavola, 050 527 5085