2.10.2014

Pressmeddelande: Utveckling av arbetslivet krävs utöver pensionsreformen

På sitt möte den 27 september behandlade Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPers styrelse pensionsreformen. I nuläget är överenskommelsen relativt bra och ansvarsfull, men utvecklingen av arbetslivet kräver mer kraftfulla åtgärder. Nya arbetstillfällen måste skapas och de anställdas arbetsförmåga måste stödjas. Även samarbetet mellan olika åldersgrupper måste utvecklas. Arbetskarriärerna förlängs på arbetsplatserna och här har arbetsgivarna verkliga påverkningsmöjligheter. De faktiska arbetskarriärerna blir inte längre av att pensionsåldern höjs.

Pensionsreformen innehåller bland annat följande positiva saker: En jämn pensionstillväxt under hela arbetskarriären och slopandet av avdraget för löntagarnas pensionsavgift förbättrar pensionerna för unga och höjer den övergripande nivån på pensionsskyddet.  Även jämställdheten mellan könen förverkligas i överenskommelsen i och med att familjepensionen bevaras. Karriärpensionen, som är avsedd för personer som jobbar med tunga arbetsuppdrag, kan beviljas före ålderspensionen då arbetsförmågan inte bär ändra fram till ålderspensionens nedre gräns.  Det finns nu en överenskommelse om en hållbar nivå på pensionsavgifter för en lång tid framöver och ålderspensionsfonderingen kommer att stärkas.

Arbetslivet behöver ses över ordentligt
Arbetskarriärerna kan förlängas genom att ta hand om de anställdas arbetshälsa. Rörelseorganens sjukdomar är den största anledningen till att vårdanställda går i förtidspension. Inom många andra sektorer är mentala problem den största orsaken. Arbetslivet kräver en verklig reform för att människor ska orka arbeta längre. Arbetslivet måste även kunna anpassas efter olika livssituationer.

Arbetslivet måste ändras så att fler äldre arbetstagare får anställning och att deras kunskaper värdesätts på arbetsmarknaden. Arbetslivet måste vara flexibelt i olika skeden av de anställdas liv. Nuvarande sparåtgärder, vilka ofta innebär att äldre anställda ”köps ut”, är inte samhällsekonomiskt lönsamma och ökar inte det totala antalet arbetsår på arbetsmarknaden. Även marginaliseringen bland ungdomar måste förebyggas bättre och nya arbetstillfällen måste skapas. Samarbetet mellan olika åldersgrupper måste utvecklas.

SuPer har mer än 86 000 medlemmar som är utbildade inom social- och hälsovården. De arbetar både inom den offentliga och den privata sektorn.