30.5.2023

SuPer: Strejkerna inom den privata socialservicesektorn fortsätter – Strejken inom barnomsorgen inleds på onsdag

Strejken gäller arbetsskift mellan 31.5.2023 kl. 00:01 och fredagen 2.6.2023 kl. 23:59, och varar till slutet av det avslutande skiftet. Strejkerna syftar till att påskynda de pågående löneförhandlingarna inom ramen för kollektivavtalet för den privata socialservicesektorn (SOSTES).

Omfattningen av strejken inkluderar arbetsuppgifterna och funktionerna för anställda som arbetar i nedan nämnda koncerner/företag/företagsgrupper/gemenskaper i Nylands och Egentliga Finlands regioner, vilka omfattas av kollektivavtalet för den privata socialservicesektorn. Strejken omfattar alla SuPer-medlemmar som är anställda i arbetsavtalsförhållande och vars anställningsförhållande regleras av kollektivavtalet för den privata socialservicesektorn.

Pilke päiväkodit -koncernen

Dibber Early Education Finland Oy
Pilke päiväkodit Oy
Kaunis Kaniini Oy
Päiväkoti Kirsikkapuu Oy
Nummenharjun Päiväkoti Oy
Päiväkoti Hiirulainen Oy
Lasten Päiväkoti Sinikello Oy
Lasten Päiväkoti Omppu Oy
Junior Daycare Oy
Pilke playschool Oy
Junodel Oy
Muksulanmäki Oy
Pilke Valonkatu Oy
Päiväkoti Kotola Oy
The International Childcare & Education Centre Play’n’Learn Oy
Pilke lasten kotihoito Oy
Sivukadun Avopalvelu Oy (Perhepalvelut)
Taiga Child Oy

Niiwester Oy
Tenavat Myötätuulessa Oy

Sateenkaari koto Oy

Förhandlingarna om 2023 års löneökningar inom den privata socialservicesektorn har pågått sedan slutet av januari. En av de viktigaste tvistefrågorna är löneskillnaderna mellan den offentliga och den privata sektorn.

– Arbetet är viktigt och meningsfullt, men villkoren och lönerna inom den privata socialservicesektorn är inte tillräckligt attraktiva för att arbetstagarna ska stanna kvar. Medlemmar som arbetar inom branschen har gjort klart att om löneskillnaderna mellan branscherna inte försvinner, kommer de att söka arbete inom den offentliga sektorn eller andra branscher, varnar SuPers avtalsförhandlare Jukka Parkkola.

Förutom inom barnomsorgen inleds strejken också inom de varslade barnskyddsenheter onsdagen den 31.5.2023 kl. 00:01. SuPer har också varslat om strejk 17.5 för de servicebostäder och servicebostäder med dygnetruntjour som tidigare meddelats. I enlighet med det utfärdade varslet skulle strejken vid dessa enheter inledas torsdagen den 1.6.2023 kl. 00:01.

SuPer införde övertids- och skiftbytesförbud för hela den privata socialservicesektorn den 2.5.2023 och meddelade den 30.5 att förbudet förlängs till den 14.6.2023. Vid behov kan förbudet förlängas efter detta.

SuPer består av cirka 85 000 utbildade experter inom social-, hälso- och utbildningssektorn, som arbetar inom den offentliga och privata sektorn. SuPer är det största fackförbundet för anställda inom den privata socialservicesektorn.

Jukka Parkkola, SuPers avtalsförhandlare, tfn 050 569 8710
Silja Paavola, ordförande för SuPer, tel. 050 5275 085