11.4.2024

SuPers Paavola: Äldre överges genom regeringsbeslut

Enligt Helsingin Sanomat överväger regeringen att lätta på vårdardimensioneringen för äldreboenden med vård dygnet runt till 0,55. – Styrelsen har redan skjutit upp vårdardimensioneringen på 0,7 och nu visar nu sina sanna värderingar, där de äldre enbart utgör en kostnad, menar Silja Paavola, SuPers ordförande.

- På den här nivån är det inte möjligt att genomföra någon resurseffektiv vård, utan vi talar om förvaring. Minskningen av dimensioneringen innebär att regeringen medvetet försummar de äldre. Regeringen måste förstå vad den gör och vilka konsekvenserna av detta beslut kommer att bli. Enligt Paavola skulle beslutet avlägsna Finland från gruppen välfärdsstater, åtminstone när det gäller äldreomsorg. Finland har förbundit sig till flera internationella fördrag mot tortyr och annan omänsklig behandling och SuPer överväger därför att föra ärendet vidare för internationell utvärdering av de organisationer som övervakar dessa fördrag.

Äldreomsorgen överförs i och med den planerade regeringspropositionen på de anhöriga. Klarar den finländska arbetsmarknaden och ekonomin att huvudsakligen kvinnor stannar hemma för att ta hand om sina anhöriga, frågar Paavola. – Det här är ett stort samhälleligt steg bakåt, vilket, om det förverkligas, avsevärt kommer att försvaga kvinnors försörjning, framtida pension och karriärutveckling.

– Syftet med en bindande minimidimensionering är att säkerställa att alla äldre får nödvändig vård. Klienter i behov av vård dygnet runt behöver mest vård, och kriterierna är strikta. Att minska antalet vårdare utgör en betydande risk för klienternas säkerhet och även för arbetssäkerheten. Propositionen bryter mot flera lagar, påminner Paavola.

Paavola påminner också om att lättandet av vårdardimensioneringen betydligt skulle försvaga branschens drag- och hållkraft. SuPers medlemmar kontaktar i stor grad förbundet om anställdas problem med orken och bristen på uppskattning. Beslutsfattarnas agerande upplevs som verklighetsfrämmande.

– Dessa orimliga och omänskliga beslut måste få ett slut. De visar ingen respekt för mänsklig värdighet. Parallellt med diskussionen om en minskning av dimensioneringen, vill man också ersätta vårdare med teknologi, trots att teknologi redan i stor utsträckning används inom äldreomsorgen. Smarta madrasser, golv, säkerhetsarmband och -bågar övervakar klienternas passage och rörelser. Man har också tagit i bruk många säkerhetskameror. Man bör komma ihåg att vi talar om en vårdplats som klienten inte lämnar för annat än hemmet i himlen. Enheterna behöver sakkunnig personal för att ta hand om personer med minnesstörningar, funktionshindrade och sköra äldre under deras sista tid i livet. Allas liv har ett slut, men i ett civiliserat land får det inte sluta på grund av försummelse, påminner Paavola.

SuPer har cirka 85 000 medlemmar som har avlagt examen inom social-, hälsovårds- eller den pedagogiska branschen och arbetar inom både den offentliga och privata sektorn.

Mer information: SuPers ordförande Silja Paavola, 050 527 5085