21.3.2024

SuPers Paavola: besparingsåtgärder i välfärdsområdena hotar allvarligt de äldres grundläggande rättigheter

Silja Paavola, ordförande för SuPer, är bekymrad över den allvarliga situationen inom äldreomsorgen i Finland. De äldre får inte den vård som behövs i tid, väntetiderna är för långa. De lagstadgade miniminivåerna för personal har utformats för att säkerställa ett tillräckligt antal utbildade vårdare för att tillhandahålla vård dygnet runt. Kunderna där är de mest sköra medborgarna i livets slutskede. – I Finland är vi nu i en mycket omänsklig situation när det gäller tillgången till tjänster för äldre inom hela äldreomsorgen, säger Paavola.

Äldreomsorgens tillstånd diskuterades i morgonprogrammet Ylen aamu idag 20.3. I diskussionen deltog äldreombudsmannen Päivi Topo och professor i samhällspolitik Teppo Kröger. Båda var bekymrade över situationen inom äldreomsorgen och de växande regionala skillnaderna och bristen på platser för vård dygnet runt. Kröger frågade i sändningen om grundlagen verkställs i detta land. – Samma oro kommer från SuPers medlemskap, berättar Paavola.

THL har rapporterat att betydligt fler personer diagnostiseras med minnesförlust varje år än vad som tidigare uppskattats. En ny undersökning visar att cirka 23 000 personer i Finland drabbas av minnesförlust varje år. Tidigare har det uppskattats att cirka 14 500 personer insjuknar årligen. – Detta har en enorm inverkan på behovet av vård, säger Paavola.

En ny sparåtgärd inom äldreomsorgen är gemenskapsboende. Enligt SuPer finns det fortfarande problem med för vem det passar. Tydlig vägledning i fråga om kriterier behövs och alla måste få den vård de behöver.

– Äldreomsorgen har varit föremål för verkligt många åtstramningsåtgärder i årtionden. Många lösningar har prövats, men man har inte ansträngt sig tillräckligt mycket vad gäller tillgång av arbetskraft. Beslutsfattarna måste inse och erkänna att digitaliseringen inte ersätter vårdpersonalen, och att äldreomsorgen alltid kommer att kräva ett tillräckligt antal utbildade vårdare. Det är en förutsättning för säker vård. Vi får inte lämna de äldre i Finland att klara sig själva, insisterar Paavola. – Inte heller får vårdarna lämnas att ensamma klara av den enorma etiska bördan.

Teppo Kröger är orolig över att Finland går mot ett närståendevårdssamhälle, där medelålders kvinnor lämnar förvärvsarbetet för att ta hand om sina närstående i hemmet (Ylen aamu 20.3.) Silja Paavola delar samma oro. – Situationen är mycket allvarlig och kommer att påverka i synnerhet kvinnors framtida anställningsmöjligheter och karriärutveckling, om inget görs åt saken. Arbetslivet står inför stora förändringar som också kommer att påverka landets ekonomi.

– Arbetslivet måste utvecklas så, att arbetstagarna finner löne- och arbetsvillkoren inom vårdsektorn attraktiva. Landets regerings arbetsmarknadsreformer undergräver möjligheterna att förbättra sektorns attraktionskraft och fördjupar bristen på arbetskraft. Det är märkligt att man inte vill se denna koppling. Arbetsmarknaden fungerar inte på ett sådant sätt att människor förväntas välja en viss sektor oavsett omständigheterna. Människor har friheten att välja sitt yrke och detta bör respekteras, påpekar Paavola.

SuPer består av cirka 85 000 utbildade experter inom social-, hälso- och utbildningssektorn, som arbetar inom den offentliga och privata sektorn.

Ytterligare information: Silja Paavola, ordförande för SuPer, 050 527 5085