28.9.2020

SuPers Paavola: Den nya arbetsfördelningen inom äldreomsorgen träder i kraft omedelbart – klienten ska stå i centrum för vården

Den nya vårdardimensioneringen förbättrar boendesäkerheten och kvaliteten på äldreomsorgen, säger Silja Paavola, ordförande för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer. Lagen träder i kraft den 1 oktober med en minimidimensionering på 0,5 och en ändring i arbetsbeskrivningarna.

Skillnad mellan direkt klientarbete, dvs. vårdarbete, och indirekt klientarbete, så kallade stödtjänster, görs med omedelbar effekt. Sjukvårdarna får fokusera på vårdarbetet. Stödtjänsterna, såsom städning, tvätt och matlagning, utförs av annan personal. Minimidimensioneringen höjs successivt till 0,7 före den 1.4.2023.

Syftet med lagen är "att säkerställa effektiverat serviceboende för äldre och erbjuda institutionsvårdsklienter tjänster av hög kvalitet som möjliggör ett värdigt och meningsfullt liv. Målet är också att främja klient- och patientsäkerheten genom att säkerställa att verksamhetsenheterna har tillräcklig vård- och omsorgspersonal för noggrant utförande av uppgifterna.”

I personaldimensioneringen inom boendeservicen med heldygnsomsorg beaktas från och med den 1 oktober endast personal som utför direkt klientarbete, dvs. vårdarbete. Det är därför SuPer talar om vårdardimensionering och inte personaldimensionering, påpekar Paavola. – De utbildade sjukvårdarna utför i framtiden det arbete som examen har syftat till och klienten står alltmer i centrum. Förändringen har en betydande inverkan på servicekvaliteten, kundnöjdheten och personalens arbetsvälmående. Klientsäkerheten och arbetssäkerheten förbättras även de. Den här reformen är verkligen efterlängtad och jag tror att den kommer att ge branschen ny hållkraft.

– SuPer har fått oroliga kontakttaganden om att arbetsgivare inte har reagerat på lagens ikraftträdande. En del har motiverat saken med att ingenting behöver göras eftersom dimensioneringen är högre än 0,5. Det råder en missuppfattning om att ett successivt ikraftträdande även gäller arbetsfördelningen. Så är inte fallet, påminner Paavola.

Motiveringen till lagen föreskriver att "tjänsteleverantören för indirekta tjänster bör avsätta en tillräcklig separat resurs, antingen genom att använda sin egen arbetskraft eller genom att förvärva den som en inköpstjänst." "Om verksamhetsenheten regelbundet inkluderar indirekt arbete i vårdpersonalens arbete ska dess andel definieras i arbetsbeskrivningen och arbetstiden i det avseendet inte beaktas i personaldimensioneringen." Arbetsbeskrivningarna har i detta avseende ännu inte uppdaterats på alla arbetsplatser.

SuPer förväntar sig att arbetsgivarna tar lagreformen på allvar. Förbundet uppmanar alla kommuner att omedelbart gå igenom sin egen verksamhet samt sina inköpstjänster. Privata tjänsteleverantörer bör agera likadant. På så sätt sparas tillsynsmyndigheternas resurser. SuPer övervakar situationen och uppmanar personalen att rapportera bristande efterlevnad av lagen. Personalen har enligt socialvårdslagen även skyldighet att anmäla missförhållanden.

– Lagen om personaldimensioneringen innebar ett stort och nödvändigt steg för att få äldreomsorgen på rätt spår. Alla aktörer behövs för att lagen ska fungera i praktiken. Lag är lag och måste följas överallt. Alla aktörer bör ha som gemensamt mål att föra äldreomsorgen i Finland till en nivå som respekterar mänskliga rättigheter, insisterar Paavola.

Till SuPer hör 90 000 yrkesutbildade personer inom social- och hälsovårdsbranschen och utbildningsbranschen. De arbetar inom den offentliga och den privata sektorn. Förbundsmötet är SuPers högsta beslutande organ och hålls vart fjärde år. Under mandatperioden för förbundsmötet innehar representantskapet högsta beslutandemakt.

Mer information:

SuPers ordförande Silja Paavola, 050 527 5085