14.9.2023

SuPers patientsäkerhetsdag 17.9.: Att rapportera en incident är viktigt för oss alla

Världsdagen för patientsäkerhet firas söndagen den 17 september. Silja Paavola, ordförande för SuPer, betonar, att varje dag är en dag för patient- och klientsäkerhet. Säkerhet och kvalitet är grunden och målet för all vård. Årets tema är inkludering. Inkludering i vårdarbetet stöds genom interaktion och genom att involvera klienter, patienter och deras anhöriga i alla skeden av vårdprocessen. Silja Paavola, ordförande för SuPer, uppmuntrar vårdgivare, anhöriga och patienter att rapportera incidenter. – Genom att rapportera incidenter kan vi förhindra allvarliga incidenter.

Vårdpersonal har sedan länge haft en rutin för incidentrapportering. Om man upptäcker brister i patientsäkerheten ska man omedelbart ta upp frågan med personalen, men patienter och anhöriga kan också göra en anonym anmälan.

Utbildade vårdgivare är nyckeln till att upprätthålla en högkvalitativ och säker vård. De har yrkesmässiga färdigheter och kunskaper för att bedöma individuella behov och förmågan att ta itu med potentiella olägenheter och missförhållanden i rätt tid. Silja Paavola, ordförande för SuPer, påpekar att allt oftare är bemanningen av vårdpersonal inte på en tillräcklig nivå för att säkerställa god vård.

- I sådana situationer är en person som arbetar inom socialvården skyldig att omedelbart informera den som ansvarar för verksamheten om han själv uppmärksammar eller får kännedom om ett problem eller ett uppenbart hot om problem i genomförandet av klientens socialvård, påminner Paavola.

- Inom småbarnspedagogiken är syftet med rapporteringsskyldigheten att stärka möjligheterna för personalen inom småbarnspedagogiken att ta itu med eventuella missförhållanden eller hot om missförhållanden inom småbarnspedagogiken, så att de snabbt kan identifieras och åtgärdas i tid, säger Elina Ottela, SuPers sakkunnig.

Regeringen föreslår att minimiantalet vårdare på 0,7 för att säkerställa äldreomsorg dygnet runt skjuts upp till 2028. Vi på SuPer är emot att skjuta upp antalet vårdare, eftersom det kommer att fördjupa bristen på vårdare och försämra klientsäkerheten, vårdkvaliteten, inkludering och arbetsvillkor, berättar Paavola.

SuPer består av cirka 85 000 utbildade experter inom social-, hälso- och utbildningssektorn, som arbetar inom den offentliga och privata sektorn.

Mer information:

Silja Paavola, ordförande för SuPer, 050 527 5085