27.11.2020

SuPers representantskap: Äldreomsorgen måste följa lagen

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPers representantskap kräver att arbetsgivarna i hela Finland efterlever gällande lag om personaldimensionering och arbetsfördelning vid heldygnsomsorg för äldre. Lagen syftar till att personalens arbetstid ska inriktas på direkt klientarbete, det vill säga vård. Det behövs tillsyn av hur lagen efterlevs och tillräckliga resurser.

Lagändringen om vårdardimensionering trädde i kraft i början av oktober. I första skedet ska dimensioneringen vara minst 0,5 och för stödjande arbete ska särskilda resurser anslås. Minimidimensioneringen höjs stegvis till 0,7. Lagen definierar miniminivån men det verkliga behovet av personal kan vara större. Därför ska dimensioneringen alltid granskas i förhållande till det verkliga behovet. Klient- och patientsäkerheten måste vara säkrad för samtliga arbetspass under dygnets alla timmar.

Problemet är att alla arbetsgivare inte hade förberett sig på att lagen skulle träda i kraft, trots att det var känt i god tid på förhand. En del arbetsgivare anser att gränsen mellan direkt och indirekt klientarbete inte är entydig. Vårdare har fortsättningsvis utfört stödjande arbete såsom städning, tvätt och matlagning, trots att lagens syftar till att inrikta vårdarnas arbete på vård.

– Situationen har överallt i Finland gett upphov till besvikelse bland vårdarna, säger ordföranden för SuPers representantskap Päivi Inberg. – Förväntningarna var stora inför lagändringen. Nu måste man i arbetsenheterna stå upp för de rättigheter lagen ger, sådant som borde vara självklart. SuPer menar att lagen helt entydigt definierar vad som är direkt och vad som är indirekt vårdarbete. Lagen ska efterlevas överallt utan att igen hänvisa till att det inte finns pengar.

För stödjande arbete måste tjänsteleverantören anslå särskilda resurser, antingen genom att använda sig av anställd arbetskraft eller genom att utnyttja köptjänster. I det fall att till exempel städning, tvätt eller matlagning regelbundet inkluderas i vårdpersonalens arbetsuppgifter ska andelen sådant arbete definieras i arbetsbeskrivningen. Till den delen får arbetstiden inte räknas med i personaldimensioneringen. – På arbetsplatserna har bestämningen av stödarbetets andel orsakat problem och oenighet, säger Inberg. Detta innebär ytterligare belastning för personalen.

Alla kommuner måste omedelbart granska både sin egen verksamhet och sina köptjänster. Det samma måste de privata tjänsteleverantörerna göra. Om lagen inte efterlevs måste tillsynsmyndigheten ingripa utan dröjsmål. – Alltför länge har man försökt kringgå de regler för en tillräcklig personaldimensionering som är förutsättningen för att klienten ska få en god vård. Det är också med tanke på att vi ska klara coronapandemin centralt att den utbildade personalen räcker till för att trygga patient- och klientsäkerheten och personalens arbetssäkerhet, understryker ordföranden för SuPers representantskap Päivi Inberg.

Till SuPer hör 90 000 yrkesutbildade personer inom social- och hälsovårdsbranschen och utbildningsbranschen. De arbetar inom den offentliga och den privata sektorn. Representantskapet innehar högsta beslutandemakt under förbundsmötets mandatperiod. Representantskapet sammanträder till distansmöte 26–27.11 november.

Mer information:
Ordförande för SuPers representantskap Päivi Inberg, 040 705 9115