29.4.2019

SuPers representantskap: Regeringsprogrammet måste skapa förutsättningar för trygg vård

Representantskapet för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer diskuterade vid sitt möte förbundets viktigaste mål för regeringsprogrammet. Missförhållandena inom äldreomsorgen måste rättas till och vårdardimensioneringen måste skrivas in i lagen. Obligatoriska, gallrande lämplighetsprov måste fås in i lagen så att förutsättningar skapas för en trygg och högklassig vård. Ur lagen om småbarnspedagogik måste undantagsparagrafen om personaldimensionering strykas för att möjliggöra god omvårdnad. SuPers representantskap kräver att arbetstagarna bereds förutsättningar för att utföra sitt arbete väl. Regeringsprogrammet måste också främja lönejämlikhet.

Lagstadgad vårdardimensionering

SuPers representantskap kräver att bindande minimidimensionering av vårdare införs. Partierna har lovat att en vårdardimensionering på 0,7 skrivs in i lagen som minimum. Tillräckliga sanktioner vid brott mot denna regel måste också införas. SuPers representantskap kräver att endast utbildade vårdare med yrkesexamen räknas med i vårdardimensioneringen. Dimensioneringen av personal i stödfunktioner ska definieras skilt för sig.

Dimensioneringen måste vara bindande eftersom rekommendationer inte efterlevs. Arbetsgivarna har haft tillräckligt lång tid på sig för att korrigera situationen utan tvingande lagstiftning. Ingen vilja till detta har visats. Äldreomsorgens kris fortsätter om tillräckligt många utbildade vårdare inte anställs. I nuläget lider både klienter och personal. Branschens attraktionskraft har också lidit av situationen.

Gallrande inträdes- och lämplighetsprov måste göras obligatoriska

Undervisnings- och kulturministeriet har beslutat återinföra gallrande inträdes- och lämplighetsprov i närvårdarutbildningens val av studerande. Proven görs inte ännu obligatoriska utan i detta skede blir det närmast frivilligt för läroinrättningarna att använda sig av dem. SuPers representantskap anser att obligatoriska lämplighetsprov måste skrivas in i lagen. Finansieringen för att ta dem i bruk måste också säkras.

Tryggheten är det allra viktigaste i arbetet med barn, äldre och andra i svag ställning. Den måste man alltid försäkra sig om.

Undantagsparagrafen måste strykas ur lagen om småbarnspedagogik

En högklassig och trygg småbarnspedagogik förutsätter ständig närvaro av utbildade personal. På daghemmen är situationen ofta den att det lagstadgade antalet fostrare inte finns på plats. Lagen ska för varje grupp trygga förverkligad dimensionering under hela daghemsdagen. Paragraf 36 i lagen om småbarnspedagogik möjliggör tillfällig avvikelse från dimensioneringen. SuPers representantskap anser att denna paragraf i dag är regel snarare än undantag och att den måste strykas helt och hållet ur lagen.

SuPers representantskap sammanträder 25–26 april i Lahtis.

SuPer har sammanlagt närmare 90 000 yrkesutbildade medlemmar inom social- och hälsovården samt det pedagogiska området. De arbetar inom både den offentliga och den privata sektorn.

Mer information:
Ordföranden för SuPers representantskap Heikki Isosaari, 0400 827 543