Rohkeasti sinun puolellasi – SuPerin varhaiskasvatuksen luottamusmies

Vaka vanha vakalainen, lähde luottamusmieheksi!

Hei sinä varhaiskasvatuksen tai koulun ammattilainen. Me tarvitsemme juuri sinut uudeksi luottamusmieheksi! Lue alta tämä mahtava tilaisuus.

kysymysmerkkiMikä on luottamusmies?

Luottamusmies on SuPerin jäsen, joka haluaa lähteä rohkeasti vaikuttamaan työehtoihin sekä työnantajansa työoloihin. Luottamusmies haluaa ajaa yhteisiä asioita sekä myös valvoa työehtosopimusten noudattamista.

Tahto ajaa yhteisiä asioita riittää alkuun. Me SuPerissa koulutamme sinusta SuPer-hyvän luottamusmiehen!

varhaiskasvatuksen hahmotLuottamusmiehen edut

Luottamusmieskoulutus on työaikaa. Luottamusmiesasioiden hoitamiseksi joutuu työnantaja antamaan sinulle työaikaa edustettavien jäsenten määrän mukaisesti. Tämän lisäksi pääluottamusmiehelle myös maksetaan erillinen korvaus.

Myös erilaisia maksuttomia lisäkoulutuksia on runsaasti tarjolla. Lisäksi et ole koskaan yksin, koska SuPer-Perhe on ympärilläsi liiton eri yksiköiden tuen muodossa sekä muiden luottamusmiesten vertaistuen muodossa!

Lähde mukaan ja tehdään juuri Sinusta uusi luottamusmies. Klikkaa rohkeasti!

Haen luottamusmieheksi -painike

Mitä tapahtuu kun klikkaan?

Kun painat Haen luottamusmieheksi -nappia ja täytät lyhyen lomakkeen, tarkistamme jäsentietosi sekä samalla sen, onko työpaikallasi luottamusmiestä. Otamme yhteyttä ammattiosastoosi, joka hoitaa luottamusmiehen valintaan liittyvät pakolliset toimenpiteet.

Ammattiosasto järjestää täydennysvaalit uuden luottamusmiehen valinnaksi. Jos ilmoittautuneita on vain yksi, on kyseessä sopuvaali ja sinut valitaan uudeksi luottamusmiehet. *torvifanfaari*

Syksyn Vain Vakaa -webinaarit

Kevään webinaarisarja sai nyt jatkoa. Osallistu Vain Vakaa -webinaareihin 24.11. ja 8.12.

Marraskuun webinaari 24.11. klo 18: tukiviittomat varhaiskasvatuksessa

Aiheesta on puhumassa Kehitysvammaliiton Tikoteekin asiantuntija Virpi Yiannakou. Asiantuntija Virpi Yiannakou tulee luennollaan valottamaan tukiviittomien käyttöä arjen toiminnoissa kommunikoinnin tukena ja perehdyttää superilaiset varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ja koulunkäynninohjaajat muutamaan keskeiseen viittomaan sekä siihen, mistä saa tukea ja lisätietoa viittomista. Webinaariin osallistuminen ei edellytä aikaisempaa osaamista tukiviittomista.

Joulukuun webinaari 8.12. kello 18: Kaikki ei ole sitä miltä näyttää – nepsy-lapsi asiakkaana

Terveydenhoitaja ja neuropsykiatrinen valmentaja Kirsi Kulmala tulee kertomaan ja keskustelemaan superilaisten koulunkäynninohjaajien ja lastenhoitajien kanssa, mitä nepsy tarkoittaa ja miten näyttäytyy lapsen käytöksessä. Luennolla käydään käytännönläheisesti läpi sitä, kuinka tukea ja ohjata nepsy-lasta koulussa ja varhaiskasvatuksessa. Tule päivittämään osaamistasi nepsy-lasten tukemisessa.

llmoittaudu marraskuun webinaariin Oma SuPerin kautta viimeistään 22.11.
Ilmoittaudu joulukuun webinaariin Oma SuPerin kautta viimeistään 6.12.

13.10. kello 18: Sisäilmaongelmat varhaiskasvatuksessa ja kouluissa

SuPerin työympäristöasiantuntija Eija Kemppainen kertoi sisäilmaongelmista varhaiskasvatuksessa ja kouluissa sekä minkälaista oireilua voi sisäilmaongelmaisessa työyksikössä esiintyä. Luennolla käytiin käytännönläheisesti läpi mitä voi tehdä, jos herää huoli työyksikön sisäilman terveellisyydestä.

27.10. kello 18: Pakolaistaustaisten lasten ja perheiden tukeminen varhaiskasvatuksessa ja kouluissa

PALOMA2-hankkeen asiantuntija Sonja Sahla tulee keskustelemaan superilaisten ammattilaisten kanssa maahanmuuttaja- sekä pakolaistaustaisten lasten ja perheiden tukemisesta varhaiskasvatuksessa ja kouluissa.

Luennon aikana pohdittiin käytännönläheisiä keinoja, kuinka varhaiskasvatuksen lastenhoitajat sekä koulunkäynninohjaajat voivat entistä paremmin tukea ja huomioida lasta sekä tämän perhettä varhaiskasvatuksessa ja koulussa.

Kevään vakawebinaarit löydät Skarpista!

SuPerin varhaiskasvatukseen suunnattuja webinaareja järjestettiin keväällä 2021:
29.4. monimuotoiset perheet (erityisasiantuntija Sara Mäkäräinen), 11.5. lääkehoito (asiantuntija Elina Ottela), 24.5. pelikasvatus (kasvatustieteen tohtori Mikko Meriläinen) ja 9.6. tunne - ja turvataidot (asiantuntijalääkäri, LL, lastenpsykiatri, nuorisolääkäri sekä tietokirjailija Raisa Cacciatore).

Kevään webinaarisarjan luennot ovat katsottavissa SuPerin verkkokoulutusympäristö Skarpista.