12.4.2018

Asioi turvallisesti – lähetä sähköpostisi SuPerille salattuna

Asioi turvallisesti

Kun viestisi sisältää salassa pidettäviä tietoja, kuten henkilö- ja jäsentietoja, voit käyttää joko:

• salattua sähköpostiviestiä,

• asioida sähköisesti tai

• käyttää verkkosivuilla olevia sähköisiä lomakkeita.

Nämä kaikki ovat tietoturvallisia tapoja asioida liittoon.

Sähköpostiviestit voit lähettää liittoon salattuna tästä linkistä:

Miksi sähköpostit salataan?

Salaamaton sähköposti on turvaton tapa viestiä ja verrattavissa postikortin lähettämiseen. Suomen perustuslain mukaan ”kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton”, ja tämä koskee myös sähköpostia.

Eduskunnan oikeusasiamies on todennut, että salassa pidettäviä tietoja, kuten potilastietoja ja henkilötietoja, ei saa lähettää suojaamattomassa sähköpostissa (Dnro 3438/4/09). Tietojen luottamuksellisuutta säätelevät myös lait muun muassa henkilötietolaki.

Tietosuojavaltuutetun kannanoton (Dnro 1431/41/2007) mukaan suomalainen yritys ei saa lähettää asiakkaidensa tai työntekijöidensä henkilötietoja suojaamattomalla sähköpostilla. Myös rekisterien ylläpitäjien tulee suojata henkilötiedot ja käsitellä niitä huolellisesti. Henkilötiedoksi katsotaan esimerkiksi henkilötunnuksen ja nimen yhdistelmä.