20.9.2019

Hanna Sarkkinen Puheenjohtajien neuvottelupäivillä: Vaikuttajan pitää jaksaa jankata

Kansanedustaja Hanna Sarkkinen (vas.) luennoi SuPerin Puheenjohtajapäivillä valtakunnallisesta vaikuttamisesta. Tuleva ministeri kertasi oman tarinansa kaupan kassalta valtakunnan päättäjäksi ja tsemppasi puheenjohtajia jaksamaan ”jankkaamaan”.

− Siinä vaiheessa, kun olet itse kyllästynyt toistamaan asiaasi, on suuri yleisö vasta herännyt.

Hanna Sarkkinen on saanut aloitteita läpi niin paikallisesti Oulussa kuin valtakunnan tasolla. Yhteistä läpimurroille on vuosien työ: onnistumiset eivät tule hetkessä. Siksi tavoite kannattaa asettaa huolella, ja pysyä siinä. Viestiä on toki hyvä uudistaa vuosien varrella, mutta ymmärryksen luominen vaatii pitkäjänteistä työtä.

”Vaikuttaminen on viestintää, viestintä on vaikuttamista”

Medialla on valtaa. Se nostaa asioita julkiseen keskusteluun. Keinoja median huomion saamiseen on entistä enemmän, mutta kaikki lähtee itsestä: vaikuttajan on saatava suunsa auki ja asiansa sanottua.

− Mielipiteet, jotka ovat päässäsi, eivät vaikuta mihinkään, jos et sano niitä ääneen.

Viesti on tehokkaampi, kun se on selkeä ja kohdennettu vastaanottajalleen. Sähköpostit ja puhelut eivät herätä, mikäli niiden sisältö jää epäselväksi. Niin toimittajilla kuin päättäjillä on sähköpostit täynnä viestejä. Ydinasian on löydyttävä ensimmäisiltä riveiltä.

Sosiaalinen media on tuonut aivan loistavat mahdollisuudet yleiseen mielipiteeseen vaikuttamiseen. Some erityispiirteenä on ärhäkkyys ja aggressiivisuus, joka eivät ainakaan Hanna Sarkkiselle viestittäessä edistä asiaa. Tunnetta pitää silti olla.

− Tieto ja järkisyyt eivät riitä, jos haluaa muuttaa maailmaa. Pitää olla tunnetta!

Luo henkilökohtaisia suhteita

Twitteristä tavoittaa toimittajia, jotka usein lähtevät jutun tekoon some-ilmiön pohjalta. Sieltä löytyy myös Suomen ”eliitti”, joten suora väylä päättäjiin on mahdollinen. Kansanedustajan merkkaaminen Facebook-postaukseen hukkuu kuitenkin muiden ilmoitusten joukkoon.

Hanna Sarkkinen muistutti, että vaikuttaminen päättäjiin on tehokkainta, kun se tehdään suoraan ja henkilökohtaisesti. Parasta on tavata vaikkapa torilla, mutta puhelut ja meilitkin auttavat. Erityisesti sellaiset viestit, joissa on ratkaisuehdotukset mukana, saavat kansanedustajan huomion.

− Me kansanedustajat ollaan tavallisia ihmisiä ja luetaan itse sähköpostimme. Olen kiitollinen siitä, että saan henkilökohtaisia yhteydenottoja. On ensimmäinen askel muutokseen, että tiedetään, miten asiat ovat.

Puheet rakentavat todellisuutta, mutta kun suoraa valtaa on, sitä pitää käyttää. Kansanedustaja Hanna Sarkkinen on nähnyt monen ajamansa asian etenevän. Hän kuitenkin muistuttaa, että päätöksenteko on täynnä kompromisseja.

SuPerin ammattiosastojen puheenjohtajat kokoontuivat Helsingissä 18.−19. syyskuuta.

Hanna Sarkkinen luennoi SuPerin ammattiosastojen puheenjotajille
Hanna Sarkkinen on valtakunnan vaikuttajana samalla agendalla kuin nuorisoaktiivinakin:
hän haluaa tehdä maailmasta paremman.

Lue myös: Ministeri Krista Kiuru sai superilaisten terveiset henkilökohtaisesti eduskunnassa (superlehti.fi)