12.9.2019

Hoivakohun käynnistänyt lähihoitaja Tarja Parkatti valittiin Lääkitysturvallisuuden vaikuttajaksi

Superilainen lähihoitaja Tarja Parkatti on valittu Lääkitysturvallisuuden vaikuttajaksi. Ensimmäistä kertaa myönnetyn tunnustuksen julkisti tänään Terveydenhuollon uutislehti Mediuutiset.

Palkinnonjakotilaisuudessa Helsingin yliopiston professori Marja Airaksinen kertoi, että hienoista finalisteista huolimatta, raati oli yksimielinen.

− Valintaan vaikuttivat erityisesti asian yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä yksilön näkökulma: Parkatin rohkea toiminta osoittaa yksittäisen työntekijän merkityksen lääketurvallisuudessa. Lisäksi merkittävää on turvallisuuskulttuurin ja organisaation näkökulma: jos se ei toimi, on tärkeää, että työntekijät uskaltavat toimia, Airaksinen kiitteli.

Parkatin ilmianto työpaikkansa lääkitys- ja potilasturvallisuuden vaarantumisesta johti tammikuussa 2019 siihen, että Valvira keskeytti Esperi Caren hoivakoti Ulrikan toiminnan. Tapaus käynnisti myös laajemman keskustelun vanhustenhoidosta.

− Nyt oikeasti pitää huomioida, miten paljon vartioina lähihoitajat työpaikoillaan ovat. Tässä huomaa, kuinka paljon lähihoitajilla on osaamista. Pitää uskaltaa puuttua epäkohtiin, liitto tukee aina, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola painottaa.

Tarja Parkatti on valittu myös Vuoden pohjalaiseksi. Lisäksi hän on saanut Tutkivan journalismin yhdistyksen myöntämän Jääraappa-palkinnon, ja Suupohjan Sanomat valitsi hänet Vuoden naiseksi. Näistä tunnustuksista voit lukea SuPer-lehdestä.

− Tämä merkitsee minulle niin paljon, etten edes osaa sanoa. Jo pelkkä asiantuntijaraadin asettama ehdokkuus on kunnia, lähihoitaja Tarja Parkatti sanoo.

Terveydenhuollon vaaratapahtumista Suomessa jopa puolet liittyy lääkityksen virheisiin ja poikkeamiin. Lääkitysturvallisuuden parantaminen vaatii hyviä käytäntöjä ja ponnisteluja niiden löytämiseksi. Mediuutisten tavoitteena on palkita ja nostaa esiin henkilöitä, tahoja, tekoja tai projekteja, jotka edistävät merkittävästi lääkkeiden turvallista käyttöä.

Tunnustus myönnettiin nyt ensimmäistä kertaa. Keväällä 2019 käynnistynyt kampanja sai kentältä 30 hyvin perusteltua ehdotusta vuoden 2019 Lääkitysturvallisuuden vaikuttajaksi.

Marketta Vuorinen, Tarja Parkatti ja Silja Paavola

− En olisi selvinnyt mitenkään ilman Markettaa, palkittu lähihoitaja Tarja Parkatti kiittää. − Höpö, höpö, vastaa SuPerin sopimusasiantuntija Marketta Vuorinen. Kuvassa oikealla SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Vuoden 2019 Lääketurvallisuuden vaikuttajat

Lääkitysturvallisuuden vaikuttaja -tunnustus valittiin neljän finalistin joukosta 12.9.2019 Alma Median toimitalossa Helsingissä. Lisäksi myönnettiin kunniamaininta Potilasturvallisuusyhdistyksen Turvallinen lääkehoito -jaokselle.

Raadin kokoonpano:

• Sosiaalifarmasian professori Marja Airaksinen, Helsingin yliopisto
  • Neurologian ja kliinisen lääkehoidon dosentti, osastonylilääkäri Juha Puustinen, Satasairaala
  • Ylilääkäri Päivi Ruokoniemi, Fimea
  • Farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler, Apteekkariliitto