21.11.2019

Kolarilaiset hoitajat palkittiin Kunteko-gaalassa: "Tavoitteenamme on vuorovaikutuksen ja työn laadun kehittäminen"

Kirsti Satta, kuva: Matti MatikainenKolarin Sosiaalipalveluiden henkilöstö palkittiin vanhus- ja kehitysvammapalveluiden kehittämisestä kunta-alan yhteisessä Kunteko-ohjelmassa. Kolarin malli kokoaa yhteen kaikki työntekijät terveyskeskuksen vuodeosastolta, Palvelukoti Tannasta, kotihoidosta ja kehitysvammaisten asumisyksikkö Kotikonnusta.

– Työ on todella mielenkiintoista! Yhteisissä tapaamissa näemme, minkälaista toisessa yksikössä on. Tavoitteenamme on vuorovaikutuksen ja työn laadun kehittäminen, kertoo superilainen lähihoitaja Kirsti Satta.

Satalla on hyvät taustatiedot Kolarin sote-palveluista, sillä hän on uransa varrella työskennellyt kaikissa edellä mainituissa yksiköissä. Tällä hetkellä hän työskentelee Palvelukoti Tannassa, joka on ympärivuorokautisen tehostetun palveluasumisen yksikkö. Satta on toiminut lähes koko ohjelman ajan sisäisenä kehittäjänä.

Kehittäjällä on omat vastuualueensa

Ajatus yksiköiden väliselle toiminnalle lähti siitä, että eri työyhteisöillä on samantyyppisiä ongelmia ja tarvetta vertaistuelle. Käytännössä työ on yhteistä ideointia ja kehittämiskohteiden työstämistä. Tekemisen taustalla on kantavana teemana asiakaslähtöisyys.

– Alussa me teimme huoneentaulut siitä, miten toimimme. Tuemme asukkaan itsemääräämisoikeutta, ja teemme hyvää yhteistyötä asukkaan ja hänen omaisensa kanssa. Meillä on aina yksi tai kaksi yhdyshenkilöä, jotka toimivat asukkaan ja omaisen välillä, Satta kuvaa.

Pelisääntöjä on tehty myös sisäisen laadun parantamiseen. Välittämisen polku ohjaa toimimaan tilanteessa, jossa on tarve puuttua työkaverin toimintaan. Se on hyvä olla olemassa, vaikka käytön tarve on ollut vähäistä.

Kehittäjän roolissa Satalla on useita vastuualueita; hän on omahoitaja, opiskelijavastaava, ruokalistavastaava ja pelisääntöjen valvoja. Yhdessä pohditut tavat toimia ovat siis jalostuneet hyvin konkreettisiksi tehtäviksi.

– Rooli on vaativa. Pitää olla todella tasapuolinen kaikille ja innostaa ihmisiä.

Kaikki työntekijät osallistuvat

Kenellä tahansa Kolarin kolmestakymmenestä sote-työntekijästä on mahdollisuus osallistua kahdesti vuodessa järjestettäviin yhteisiin tilaisuuksiin. Työntekijät valitsevat kehittämiskohteet yhdessä ja asiaan pureudutaan Kuntekon tarjoaman ulkopuolisen asiantuntijan johdolla.

– Seija Störmberg on sparrannut meitä. Hän osaa mukavasti laittaa meidät ajattelemaan ja hoksaamaan asioita. Viimeksi käytiin läpi tilannetta, jossa oma työkaveri joutuu potilaaksi. Siinä voi olla vaikeaa saada ammatillisuus säilymään, Satta pohtii.

Kehittämisen myötä työyhteisöissä on muun muassa lisätty aikaa omahoitoon, ja omaiset toivotetaan tervetulleiksi omaisten iltoihin ja pikkujouluihin. Lääkeseurantaan saatu yhteinen tietojärjestelmä parantaa tiedonkulkua ja vaikeisiinkin tilanteisiin tartutaan heti ja puhutaan ne auki. Työyhteisössä on hyvä henki, joka säteilee myös asiakkaisiin ja omaisiin.

– Kun meillä oli happy or not -kysely, saimme tosi hyvät tulokset. Myös muissa kyselyissä olemme saaneet hyvät pisteet.

”Kuin kurjet ikään, vaihdetaan keulassa lentävän paikkaa”

Kolarissa työn kehittämisestä on tullut pysyvä osa tekemistä. Jokainen sisäinen kehittäjä saa kokeilla siipiään parin vuoden välein ja ottaa vetovastuun – kuin aurassa lentävät kurjet ikään, hankekuvauksessa kerrotaan.

– Kehittäjän roolissa pysyn kartalla siitä, mitä alueella tapahtuu, Satta kertoo vetovastuustaan.

Nyt hän on saanut uuden kehittäjäparin ja hiljainen tieto siirtyy sujuvasti työn touhussa.

– Tällä hetkellä työskentelemme sen eteen, että saisimme sijaiset ja opiskelijat kiinnostumaan meistä, sillä sijaisia on vaikea saada. Kyse on pienistäkin asioista: esimerkiksi opiskelijan kunnioittaminen lähtee siitä, että häntä puhutellaan nimellä, juuri näytön vastaanottanut Satta kertoo.

– Tämä on ollut tosi opettavainen polku: empatiaa ja ammatillista osaamista.

Lisätietoja

Lue kehittämisteon kuvaus Kuntekon verkkosivuilta: Jatkuva työyhteisöjen kehittäminen vanhus- ja kehitysvammayksiköissä (kunteko.fi)

Kunteko-gaalassa 20. marraskuuta myönnettiin yhteensä 41 palkintoa kuntatyöpaikoille ja -työntekijöille, jotka ovat parantaneet työelämän laatua ja palveluja vaikuttavasti. Kunteko on KT Kuntatyönantajien ja kunta-alan työntekijäjärjestöjen yhteinen kunta-alan työelämän kehittämisohjelma.

Kunteko-gaala 20.1.2019, SuPer ja Kolarin hoitajat
SuPerin työympäristöasiantuntija Eija Kemppainen (vas.) oli mukana Kunteko-gaalassa jakamassa palkintoja. Kirsti Satta, Paula Teurajärvi, Marjut Niva ja Taru Vaarala matkustivat juhlimaan Helsinkiin – he aikovat juhlistaa voittoa myös Kolarissa.

Kunteko-gaala 20.1.2019, sote-kategorian voittajat
Kunteko-gaalassa jaettiin neljä palkintoa sote-kategoriassa. Kolarin työyhteisöä lavalla edustivat Paula Teurajärvi ja Kirsti Satta (kuvassa oikealla). Kuva: Matti Matikainen.

Videon katsominen edellyttää, että hyväksyt markkinointievästeet.